Goana după note

Cum încurajăm lucrul în echipă și nu competiția între copii

Claudia Cojocea - Editor
Competiția între copii
Competiția între copii

În ultima perioadă, așa cum știm cu toții, a crescut interesul pentru dezvoltarea emoțională a copiilor noștri. Articole, conferințe, păreri, dezbateri, argumente, contra-argumente, studii, cercetări, demonstrații – toate încearcă de câțiva ani să ne convingă că educația „în dulcele stil clasic“ a fost (în mare parte) bună, dar i-a lipsit un ingredient esențial: grija pentru abilitățile psiho-emoționale ale noilor generații. Astăzi, toate acestea sunt precondiții ale unei educații moderne, psychologically correct.

În fața evidențelor, părinții și cadrele didactice trebuie să găsească căi inspirate prin care să dezvolte inteligența emoțională a celor mici, empatia, generozitatea și să-i învețe să gestioneze conflictele, situațiile delicate. Simplu de zis, greu de făcut, mai ales dacă ținem seama că adulții sunt și ei oameni, iar socoteala din cărți nu se potrivește întotdeauna cu socotelile (năstrușnice?) ale celor mici.

În acest context, ne-am întrebat cum îi putem ghida pe copiii noștri, astfel încât să crească frumos și să devină adulți autonomi, generoși, ambițioși, echilibrați și le-am rugat pe Iuliana Drăgan (profesor în învățământul primar) și Delia Lungu (psiholog și specialist Intuitext în educație) să ne spună cum putem să ne încurajăm copiii să-și dezvolte abilități sociale atât de utile pentru întreaga viață.

Cele mai bune rezultate se obțin când…

„Exemplul personal al cadrului didactic este modelul pe care orice copil îl are în față zilnic. Comportamentul în clasă și în afara clasei trebuie să fie unul impecabil. Dacă îi vorbești copilului pe un ton cald și calm, dacă îi zâmbești, dacă îi asculți problemele, ești atent la nevoile lui, dacă îl iubești și îl prețuiești, copilul va avea asigurată la școală o stare de confort“, declară Iuliana Drăgan, profesor în învățământul primar.

 În acest context, apare o întrebare cât se poate de justificată: sistemul clasic de evaluare a copiilor (note, calificative) încurajează colaborarea, lucrul în echipă sau dimpotrivă, competiția, ambiția egoistă și, în subsidiar, dorința ca ceilalți să greșească?

„Eliminarea notării la clasa pregătitoare și aprecierea rezultatelor elevilor prin calificative, la clasele I-IV, a redus mult competiția și stimulează colaborarea și comunicarea între elevi, care are multiple valențe pozitive în dezvoltarea personalității lor.“

Părinții și profesorii ar trebui să știe că…

În ce privește eficiența sistemului actual de notare al elevilor, acesta determină competiția între copii sau, dimpotrivă, poate încuraja colaborarea și lucrul în echipă?

„Notele și calificativele arată o evaluare a cunoștințelor elevului într-o anumită zi, la o anumită materie. Cu alte cuvinte, notele și calificativele nu reprezintă «valoarea copilului», deoarece acesta își poate îmbunătăți oricând performanța. «Azi am luat nota 6, dar peste 2 săptămâni pot lua 9». Aceste sisteme de evaluare încurajează competiția între copii în funcție de modul în care sunt folosite: dacă părintele își compară mereu copilul cu alţi copii: «Tu ai luat 8, dar Maria a luat 9. Ea de ce poate și tu nu? » E important ca nota să fie comunicată doar copilului respectiv pentru a-și putea evalua performanțele în timp, dar raportându-se la el însuși, fără să se compare cu alți copii. Dacă părintele și cadrul didactic folosesc comparația între copii în funcție de performanțele lor, atunci copiii vor fi centrați pe ce rezultate au obținut ceilalți și pe competiție, și mai puțin pe ideea de a învăța cu plăcere. Și studiile arată că atunci când suntem concentrați pe proces, pe ce facem acum și aici, și încercăm să lucrăm cu drag vom obține, în timp, rezultate. Dar, pentru asta, este important să-mi compar evoluția tot în raport cu mine, nu cu ceilalți. Așa, capăt mai multă încredere în ceea ce pot face și progresul meu este real“, declară Delia Lungu, psiholog și specialist Intuitext în educație.

Interes pentru școală și dezvoltare psiho-emoțională

 Pentru a încuraja curiozitatea nativă a copiilor, specialiștii Intuitext în educație au conceput un produs educațional deosebit: Școala Intuitext. Aici, elevii din clasele I, a II-a și a III-a pot utiliza acest produs de învățare creat special pentru ei.

Construită ca un loc de aventură, cu patru insule, Școala Intuitext este locul în care copilul tău învață jucându-se și unde își antrenează aptitudinile necesare pentru reușita în viață!

Copiii capătă încredere în forțele proprii, iar părinții se bucură de rezultatele lor.

Pentru a vedea permanent activitatea și evoluția copilului tău pe platformă, poți vizualiza rapoartele acestuia ce îți spun ce știe copilul tău și ce trebuie să mai lucreze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *