Copiii și ecranele

Man vs. machine

Claudia Cojocea - Editor
Copiii si ecranele
Copiii si ecranele

Pentru unii părinți, zilele de weekend vin la pachet cu o doză consistentă de tensiune și animozități. Din varii motive, copii de clase primare, preșcolari sau adolescenți în toată regula se trezesc fără probleme la ore la care în timpul săptămânii ar trebui să tragi de ei ca să-i ridici din pat – și cer teleghidați același lucru: „Vreau la calculator! Temele le fac mai târziu”.

În fața somației, părinții privesc de multe ori neputincioși, acceptă târgul și își promit să compenseze timpul petrecut în fața ecranului cu jocuri de masă, cărțile copilăriei sau sporturi în aer liber. Problemele apar însă atunci când adulții anunță încheierea sesiunii „de ecran” și le propun copiilor să citească, să-și facă temele sau pur și simplu să se joace cu jucăriile din camera lor, invitându-i astfel să-și respecte partea lor de înțelegere.

Momentul este plin de tensiune și anunță desfășurări spectaculoase de forțe. Copiii ignoră avertismentele, continuă intens misiunile din jocul online favorit și amenință să spargă liniștea casei cu strigăte stridente de protest. La rândul lor, părinții se văd trecuți automat pe mood-ul de luptă și se pregătesc rapid pentru un blitz-krieg în toată regula. Cuvintele zboară, amenințările încarcă aerul, iar cele două tabere par să reediteze la scară naturală bătălia de la Waterloo.

Weekendul este scurt, așteptarea lui este lungă, iar timpul petrecut în sânul familiei este neprețuit. Prin urmare, este de preferat ca părinții să găsească cele mai eficiente metode pentru a preîntâmpina astfel de conflicte. În primul rând, se cere multă răbdare. Tehnologia face parte din viața noastră de zi cu zi, online-ul este mereu la îndemână și atât de ademenitor, încât este nevoie de tăria de caracter a unei pisici siameze pentru a-i rezista până la capăt. Și atunci, ce este de făcut?

Cristina Honcioiu, specialist Intuitext în educație, susține că cei mici „au o curiozitate naturală în ceea ce privește lumea înconjurătoare, curiozitate care se manifestă încă de la naștere.

 Copilul este motivat să învețe dacă ceea ce învață este legat de realitate, dacă este util și îl ajută în viața cotidiană, dacă pornește de la ceea ce cunoaște și de la ceea ce corespunde experienței sale. Învățarea este o experiență personală la care el are nevoie să participe. El învață dacă face, interacționează direct, acționează practic, aplică, dacă analizează, apreciază, observă, extrage concluzii, adică dacă este implicat activ mental și, mai ales la vârste mici, senzorial și motric.

 Învățarea eficientă se realizează într-o atmosferă plăcută, în care copilul simte că poate decide, că are un anumit grad de libertate, în care are voie să greșească și în care este susținut să corecteze greșelile, nu criticat pentru ele sau comparat.

 La vârste mici, și nu numai,aspectul ludic al învățării este foarte important și motivator; mai târziu, interesul pentru grupul de egali devine dominant și activitățile în echipă, relațiile armonioase cu coechipierii asigură implicarea și eficiența în învățare.

Învățarea are o importantă latură relațională, de aceea conectarea cadrului didactic și a părintelui cu copilul, aprecierea efortului depus în sarcină și nu a rezultatului final, încurajarea, încrederea că el va reuși sunt elemente importante în învățare, mai ales în momentele repetitive, dificile sau frustrante pe care le presupune învățarea.

 Atitudinea părinţilor privind învățarea și asigurarea unui climat de studiu adecvat contribuie la creșterea motivației în învățare. Dacă dascălii și părinții asigură cele enumerate mai sus, atunci atitudinea copilului față de școala va fi de cele mai multe ori pozitivă.

În acest context, specialiștii în educație au creat site-ul educațional Școala Intuitext, care îmbină plăcerea copiilor de a se juca în mediul online cu grija părinților pentru educația și siguranța lor cibernetică.

motivatie scolara

Din acest punct de vedere, Cristina Honcioiu declară că „școala reprezintă o provocare atât pentru copii, cât și pentru părinți. Copilul are nevoie să fie susținut în acest proces de învățare. Părinții, profesorii observă atracția copiilor față de jocurile digitale și ajung să includă în experiențele de învățare ale copiilor resursele digitale, tocmai pentru a răspunde intereselor lor. Noi am creat platforma Școala Intuitext, adresată copiilor din ciclul primar (cls. I – III) tocmai cu scopul de a oferi ajutor atractiv în a înțelege, aprofunda și exersa ceea ce fac la școală.

Folosind acest produs inovator, copiii se vor distra și vor învăța în același timp, iar părinții îi vor privi cu mulțumirea de a le fi oferit cadoul perfect: cel mai bun start în viață!

Nu uita sa dai share:Share on Facebook
Facebook
111Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *