Cum a fost azi la școală?

Sfaturile specialiștilor Intuitext în educație pentru un an școlar fără emoții

Claudia Cojocea - Editor
Cum a fost azi la școală?
Cum a fost azi la școală?

Începutul anului școlar aduce, pe lângă emoții și un sentiment plăcut de înnoire, o perioadă delicată de acomodare. Revenirea la ritmul școlii diferă la fiecare copil în parte, însă specialiștii Intuitext în educație propun câteva idei prin care părinții și profesorii îi pot ajuta pe copii să treacă mai ușor peste primele luni de școală.

Odată cu intrarea la şcoală, în viața copilului apar persoane noi, un nou program, spațiul nou al școlii și noi cerințe ale acesteia. Acomodarea copilului la toate acestea necesită timp. Adaptarea la școală durează, în medie, o lună, uneori chiar două, dar perioada poate scădea sau crește în funcție de copil. În acest context, Cristina Honcioiu, specialist Intuitext în educație, ne oferă câteva sfaturi pentru a-i ajuta pe copii să traverseze cât mai ușor această perioadă:

Rolul părinților este decisiv pentru sănătatea emoțională a copiilor…

  • E important ca elevul să înțeleagă faptul că frecventarea școlii este însoțită de emoții plăcute, dar și mai puțin plăcute, că acestea sunt normale, că probabil și colegii lui simt la fel. Empatizați cu copilul și lăsați-l să povestească despre ce simte fără a-l întrerupe. Transmiteți-i ideea că aveți încredere că se va descurca în această situație, atât prin tonul și cuvintele folosite, cât mai ales prin atitudine. Apoi, amintiți-i de alte situații peste care el a reușit să treacă (începerea grădiniței, a anului școlar anterior etc). Spuneți-i că nu este singur în această situație și că emoțiile vor trece. Transmiteți optimism și încredere.
  • Ajustarea programului de somn al copilului, astfel încât să doarmă suficient.
  • Amenajarea camerei sale astfel încât să corespundă statutului de școlar (birou, scaun, un loc pentru hainele de școală: un loc în șifonier, un scaun). Chiar dacă nu are teme, la Clasa Pregătitoare de exemplu, va așeza acolo culori, creioane.
  • Părintele/ persoana care îl însoțește zilnic la școală trebuie să respecte ora de sosire și de plecare.
  • La despărțire, copilul și părintele pot face schimb de fotografii care să îi ajute când le este dor sau pot stabili un ritual scurt de despărțire sau un semn/ salut pe care îl fac când se despart.
  • Discuțiile de după școală sunt foarte importante: Ce i-a plăcut la școală? Ce l-a impresionat? Ce l-a enervat? Ce nu i-a plăcut? Important este ca aceste discuții să decurgă natural, părintele să nu insiste, dacă copilul nu dorește să povestească.
  • Ascultarea cu calm și răbdare a eventualelor temeri ale copilului și implicarea copilului în găsirea soluțiilor este necesară.
  • Crearea și păstrarea unei legături apropiate cu învățătoarea.
  • Gestionarea de către părinte a propriilor stări de neliniște, a eventualelor frustrări, a stresului generat de începerea școlii fără împovărarea copilului.
  • Părintele va asigura copilului o alimentație echilibrată, ore stabilite pentru odihnă, activități variate în aer liber, în afara școlii.
  • Stabilirea și respectarea rutinei zilnice a copilului.
  • Oferindu-le instrumente plăcute de studiu acasă, care să îmbine în mod natural și armonios educația, învățarea și pasiunea copiilor pentru digital. Școala Intuitext este un astfel de exemplu. Școala Intuitext este un site educațional pentru elevii claselor, I, a II-a și a III-a, ce are la bază conceptul de învățare prin joc. Astfel, elevii vor descoperi aici cât de fascinantă poate fi aventura cunoașterii și cât de plăcut este să înveți noțiunile predate la școală. Prin jocuri educative, animații, experimente sau diverse curiozități, copiii înțeleg lecțiile, își fac temele mai ușor și își formează o atitudine pozitivă în raport cu școala.

… dar și învățătorii îi pot ajuta să se integreze mai ușor în comunitatea școlară…

  • Obținerea de informații despre fiecare elev din clasă (pot cere părinților o scurtă descriere a copilului, pe e-mail).
  • Întâmpinarea călduroasă a copilului, fără a fi intruzivă sau insistentă, aplecarea la nivelul lui când are discuții cu acesta.
  • Să permită copilului să aducă un obiect personal important pentru el pe care îl poate folosi în pauză (un obiect cu care se joacă, de exemplu).
  • Să implice elevii în amenajarea unei zone din clasă, fie cu obiecte cu valoare personală, fie cu ceea ce confecționează ei în clasă.
  • Să susțină activități de cunoaștere între elevi, de formare / coeziune de grup, de spargere a gheții, de conectare în care să împărtășească experiențele din vacanță.
  • Păstrarea unei legături mai strânse cu părinții, la început.
  • Să creeze o atmosferă pozitivă în clasă, să glumească cu elevii, să îi asculte când sunt nemulțumiți, temători sau bucuroși, entuziaști.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *