Nu-ți lăsa copilul să rămână în urmă la școală
Cum ne ajutăm copiii să recupereze materia
(interviu realizat de Claudia Cojocea cu Iuliana Drăgan, specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar)
Din experiența dvs, cât de frecvent se întâmplă la clasele primare ca elevii să rămână în urmă cu materia?
Se întâmplă adesea ca elevii să rămână în urmă la învățătură. Cauzele sunt variate, însă e important să spunem că absențele de la cursuri constituie una dintre cauzele majore ale rămânerii în urmă.
Cel mai des întâlnit motiv pentru care un elev nu frecventează cursurile este îmbolnăvirea, urmată de recomandarea medicului de a nu frecventa școala pentru o perioadă de timp.
De asemenea, am întâlnit pentru scurte perioade de timp rămâneri în urmă la învățătură și la unii dintre elevii care vin zilnic la școală, însă nu manifestă interes pentru învățare.
Lipsa de interes a unor copii pentru activitatea din clasă se întâmplă adesea când familia trece prin momente mai dificile și copilul e preocupat de aceste aspecte, cum ar fi neînțelegerile între părinți, spitalizarea unui membru al familiei sau apariția unui bebeluș în familie.
Cea mai problematică formă de rămânere în urmă la învățătură se manifestă atunci când copiii nu au capacitatea cognitivă de a înțelege materia de studiu, când au un grav deficit de atenție sau o slabă motivație pentru învățare.
Ce înseamnă, pentru parcursul educațional al copiilor, să rămână în urmă cu materia? Cât de greu sunt de recuperat noțiunile din urmă pe măsură ce se adaugă altele noi?
Când este ocazională, elevii recuperează cu rapiditate rămânerea în urmă la învățătură dacă se intervine prompt, cu mijloace specifice. De obicei, recuperarea materiei se întâmplă în clasă, în timpul orelor de studiu, în lecțiile alocate pentru activități la dispoziția învățătorului.
Aceste ore de ameliorare a învățării, care sunt planificate de obicei după evaluarea unor unități de conținut, ajută elevii să clarifice anumite elemente neînțelese, să exerseze în contexte noi cunoștințele dobândite, să utilizeze achizițiile anterioare pentru a rezolva probleme practice, întâlnite în viața cotidiană.
Pentru elevii care au rămâneri serioase în urmă la învățătură, activitatea de remediere se desfășoară etapizat, în timpul dar și în afara orelor de curs, urmărind un parcurs individualizat al învățării.
Cum pot afla părinții dacă cei mici sunt cu materia la zi?
În cadrul orei săptămânale de consiliere a părinților, poate fi adusă la cunoștința părintelui situația școlară a elevului, progresele înregistrate la diferite discipline sau rămânerile în urmă la învățătură.
Dacă un profesor dorește să informeze un părinte despre o eventuală dificultate în învățare a copilului, îi poate adresa acestuia o invitație de a veni la școală, pentru a participa la o discuție.
În cadrul acestei consultații, părintele află despre problema copilului și poate primi din partea cadrului didactic sugestii, sfaturi și soluții de remediere pe care le poate aplica acasă. De obicei părinții sunt receptivi la astfel de invitații.
Ce poate face un părinte care constată, poate făcând temele cu copilul său, că sunt noțiuni din urmă pe care acesta nu le stăpânește foarte bine? Cum își poate ajuta copilul să recupereze materia astfel încât să nu-i supraîncarce programul?
Dacă părintele constată că există unele noțiuni pe care copilul nu le stăpânește și dorește să-l ajute pentru a recupera materia respectivă, o poate face devenind un partener jovial de învățare pentru copil, abordând cu deschidere problemele, propunând o activitate de recuperare distractivă, sub formă de joc, incitantă pentru cel mic, în care să fie folosite și aplicate noțiunile vizate.
Într-un asemenea tip de interacțiune cu părintele, învățarea devine mai ușoară, copilul o percepe ca pe un joc antrenant care îi face plăcere și îl relaxează. În niciun caz copilul nu va fi apostrofat și culpabilizat pentru lipsurile sale.
Ne-ați putea indica, pentru fiecare dintre clasele I, a II-a, a III-a și a IV-a, care sunt cele mai dificile noțiuni pentru Comunicare în Limba Română și Matematică, la care copiii sunt predispuși să rămână în urmă?
La Matematică, în primele clase, elevii întâmpină dificultăți la rezolvarea problemelor cu mai multe operații, iar mai târziu cu rezolvarea problemelor tipice. De asemenea, au probleme la aflarea unui număr necunoscut la adunare, scădere înmulțire sau împărțire. La clasele a III-a și a IV-a, numerele fracționare pun adesea în dificultate pe unii dintre copii.
La limba română scrierea creativă este de departe cea mai dificilă pentru elevi. De asemenea, ortografierea corectă a cuvintelor și folosirea corectă a semnelor de punctuație constituie probleme pentru unii dintre școlarii mici. Pentru cei mai mari elementele de gramatică a limbii române îi pun uneori în dificultate.
Recuperarea materiei implică un efort suplimentar din partea copilului. Le-ar putea fi de folos produse educaționale moderne?
Părerea mea este că produsele educaționale moderne, și aici mă refer la produsele digitale, sunt de un real folos elevilor zilelor noastre pentru exersarea unor noțiuni care sunt mai greu de înțeles sau pentru recuperarea rămânerilor în urmă la învățătură.
De exemplu, un copil care are dificultăți la memorarea tablei înmulțirii o va reține mult mai ușor dacă acasă exersează utilizând un joc pe calculator, care îi oferă o recompensă imediată pentru înmulțirile rezolvate în situațiile de joc. De fapt, copilul va învăța tabla înmulțirii fără efort, jucându-se, într-un context interesant și relaxant, mult mai plăcut decât acela în care e pus în situația de a repeta cu cartea în față.
În acest sens, pentru exersarea materiei parcurse la școală și pentru progrese în învățare, de un real folos le este elevilor mei platforma de învățare ȘcoalaIntuitext.ro. Jocurile logice, animațiile de predare, experimentele prezentate, sunt concepute pornind de la profilul copiilor de astăzi, care sunt pasionați de tehnologie și jocurile online.