Conflictul între colegii de clasă

„De ce tu ai luat 10 și eu nu?“

Claudia Cojocea - Editor
Conflictul între colegii de clasă
Conflictul între colegii de clasă

(interviu cu Iuliana Drăgan, prof. învățământ primar, Școala 96, București)

Educația din România pune un accent deosebit pe note și pe concurența între elevi. Considerați că acest sistem de evaluare ajută sau, dimpotrivă, este generator de frustrare și chiar determină inabilitatea de a lucra în echipă?

La clasa Pregătitoare, unde nu există notare, am observat că elevii erau foarte detașați, răspundeau liber și dezinvolt, erau mai îndrăzneți, experimentau mai mult, ceea ce este benefic, în plan atitudinal, pentru procesul de dezvoltare a unui copil.

Sistemul de notare cu ajutorul calificativelor reprezintă acel „rău necesar“ în procesul de învățare. De ce „rău“? Deoarece unii elevi sunt mai inhibați când este vorba de măsurarea cunoștințelor și capacităților pe care le-au dobândit la un moment dat.

Când se gândesc la calificativ, cei emotivi manifestă deseori blocaje. De ce „necesar“? Deoarece îl ajută pe copil să conștientizeze măsura în care și-a însușit materia parcursă și ne ajută pe noi, cadrele didactice, să întreprindem măsuri de ameliorare a învățării, de exersare sau de dezvoltare, în funcție de rezultatele obținute de fiecare elev.

Notele mai puțin bune le pot inspira teamă copiilor
Notele mai puțin bune le pot inspira teamă copiilor

Dar în ceea ce privește lucrul în echipă?

În ceea ce privește lucrul în echipă, nu am constatat, la ciclul primar, că notarea influențează semnificativ colaborarea și cooperarea în cadrul grupului de copii. În echipă copiii se manifestă mai zgomotos, iau decizii împreună, cântărind ideile fiecărui membru, uneori sunt categorici și vehemenți cu ideile emise de colegii lor, alteori sunt foarte creativi lucrând împreună, unii au veleități de leader, în sensul că preiau tacit conducerea grupului. Tot grupul se bucură de rezultatele realizate împreună și împărtășesc succesul obținut (care poate fi un calificativ acordat întregii echipe).

Temele pentru acasă reprezintă un subiect delicat atât pentru copii, cât și pentru părinți. De ce credeți că se întâmplă așa?

Atunci când temele pentru acasă sunt într-un volum rezonabil, care să nu le răpească copiilor din ciclul primar mai mult de 1 – 2 ore (în funcție de vârstă) temele sunt binevenite, eficiente pentru procesul de învățare. Studiul îndividual este de o importanță majoră pentru însușirea temeinică a cunoștințelor, pentru formarea capacităților și competențelor necesare în viața de zi cu zi.

Fiindcă nu toți copiii au același ritm de lucru, se pot administra teme diferențiate, în sensul că anumite exerciții sunt obligatorii, iar altele sunt opționale, la alegerea copilului. De asemenea, se pot administra teme pe fișe diferențiate, având nivel de dificultate minimal, mediu și maximal.

Copiii, și uneori părinții, sunt nemulțumiți când volumul temelor este prea mare, când unele sarcini sunt repetitive sau când temele sunt prea dificile pentru nivelul copilului, iar tema nu poate fi efectuată fără ajutorul unui părinte.

Care ar fi cele mai atractive și eficiente metode de a-i ajuta pe elevii din clasele primare să învețe cu plăcere?

Activitățile de învățare organizate sub formă de joc, întreceri, concursuri, care se pot desfășura individual, în perechi sau în echipă constituie modalități active și eficiente de învățare la această vârstă. Învățarea digitală, folosind produse de învățare on-line – cum este site-ul educațional Școala Intuitext, de pildă –, este de asemenea foarte atractivă pentru copil.

Pentru obținerea unui succes garantat este necesar ca elevul să se familiarizeze cu tipurile de itemi întâlniți în cadrul Testării Naționale. De aceea recomand aplicarea cunoștințelor și competențelor însușite zi de zi la școală pentru rezolvarea unor itemi de tipul celor administrați prin testările naționale. În acest sens, pentru antrenament pot fi folosite modelele de teste de pe site-ul ministerului sau auxiliare didactice cu teste concepute după aceeași structură.

 

 

 

Nu uita sa dai share:Share on Facebook
Facebook
34Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *