Ghid didactic: Comunicarea orală ca mijloc de învățare
Comunicarea orală este cheia unei învățări active în clasele primare.
Într-un articol anterior am tratat subiectul comunicării orale, în cadrul căruia am descoperit că aceasta este inima procesului educațional.
Cadrele didactice consideră comunicarea orală mai mult decât o competență demnă de dezvoltat la elevi. Ei o văd ca un mijloc de predare și CHEIA spre învățare activă.
În clasele primare, comunicarea orală are rolul de a îi ajuta pe elevi să-și exprime gândurile, emoțiile clar și eficient. În același timp, ei vor știi cum să colaboreze mai bine. Totuși, ar trebui să răspundem la o întrebare importantă: cum integrăm metodele moderne ale comunicării orale la orele de Limba și Literatura Română?
Vom răspunde la această întrebare în rândurile următoare. Punem accent pe tehnici și principii precum conversații, întrebări deschise și argumentare. Vă invităm să descoperiți cum să creați medii favorabile explorării active a cunoștințelor la clasă.
De la autoritate la învățător partener
Înainte de a începe, vom menționa tranziția învățătorului de la o sursă de autoritate la una de parteneriat în obținerea celor mai bune rezultate. Viziunea curriculară din România încurajează învățătorii să-și schimbe modul de raportare la elevi. El devine un moderator și un partener sincer de dialog.
Învățătorul este alături de elevi și le oferă libertatea necesară de a descoperi lucruri noi și de a explora cunoștințele în profunzime. Acest model de parteneriat didactic stimulează autonomia și creșterea responsabilității elevilor față de propriul tipar de învățare.
În spirit practic: Nu se mai oferă răspunsuri direct, ci învățătorul adresează întrebări deschise: „Ce ai fi făcut tu dacă erai în locul personajului?” Astfel, elevii învață să formuleze opinii personale și să-și argumenteze deciziile expuse public.

1. Comunicarea orală este un mijloc activ de învățare
Comunicarea orală nu este doar un obiectiv curricular, ci și o metodă activă de învățare. Aceasta îi transformă pe elevi din receptori pasivi în participanți activi la propria experiență de învățare. Acest tip de implicare crește considerabil interesul și motivația elevilor.
Exemplu practic de activitate
Elevii ascultă o poveste și apoi formulează propriile întrebări despre ceea ce au auzit, dar și opinii. Dezvoltă simultan gândirea critică, capacitatea de ascultare și abilitățile de exprimare orală.
2. Modelul comunicativ-funcțional în practica didactică
Noua paradigmă curriculară trece de la predarea bazată pe memorare și reproducere la predarea comunicativ-funcțională. Limbajul este folosit în contexte reale de comunicare, iar elevii își dezvoltă capacitatea de a recepta și de a produce mesaje într-un mod natural, fără să se simtă presați să redea mecanic cunoștințe.
Exemplu practic de activitate
O lecție despre anotimpuri: elevii pot lucra în grupuri pentru a descrie oral schimbările care se petrec în natură, exprimându-și propriile experiențe, cât mai în detaliu pentru extinderea vocabularului specific.

3. Metode moderne și interactive
- Brainstorming: Elevii contribuie cu idei spontane și creative pe marginea unui subiect propus.
- Exemplu practic de activitate: înainte de scrierea unei compuneri, elevii pot discuta despre aventurile imaginare ale personajelor preferate.
- Jocul de rol: Elevii simulează situații reale (vizită la magazin, muzeu, mall, medic, interviu), dezvoltând astfel capacitatea de adaptare a mesajului la context și interlocutor.
- Dezbaterile structurate: Exemplu: importanța reciclării sau respectul față de colegi, dezbaterile încurajează argumentarea logică și ascultarea activă.
- Povestirile în lanț: Elevii continuă oral, în mod creativ și coerent, o poveste începută de profesor sau coleg.
4. Structura unei lecții eficiente de comunicare orală
Pentru o lecție reușită, structura este foarte importantă.
Model de lecție de comunicare orală:
Introducerea: O conversație informală, care creează o atmosferă relaxată și implică elevii activ.
Activitatea centrală: Metode interactive (povestiri, jocuri de rol, dezbateri).
Momentul de reflecție: Discuție despre ce au învățat elevii și cum ar putea aplica informațiile în afara școlii.

Exemplu practic de activitate:
După o lecție de povestire, elevii vor fi rugați să reflecte împreună asupra mesajului poveștii ascultate și modul în care acesta se regăsește în viața lor.
Care sunt beneficiile dezvoltării comunicării orale la elevi?
Comunicarea orală dezvoltată corect în clasele primare ajută elevii:
- să gândească critic și independent;
- să colaboreze eficient cu ceilalți;
- să dezvolte încrederea în propriile opinii;
- să devină buni ascultători și interlocutori empatici.
Alte exemple practice pentru lecții interactive:
Ziua reporterului: Copiii se transformă în reporteri și își iau interviuri între ei despre activitățile preferate, consolidând astfel capacitatea de formulare a întrebărilor și ascultarea activă. De asemenea, ei pot pregăti materiale informative despre subiectele preferate.
Cutia cu povești: Fiecare elev extrage o imagine dintr-o cutie și creează o poveste orală inspirată de imaginea respectivă. Pot fi utilizate și bilețele cu anumite cuvinte.
Jocul „Telefonul fără fir”: O activitate distractivă care ilustrează importanța comunicării clare și a ascultării atente.

Comunicarea orală poate fi punctul forte al strategiei dvs. didactice!
Ea este o competență ce se extinde dincolo de perimetrul școlii și care își pune amprenta asupra dezvoltării personale și sociale a elevilor.
Prin adoptarea unor metode active, chiar distractive, și implicarea emoțională aferentă desfășurării unor activități ieșite din comun, elevii vor învăța cum să vorbească, să asculte, să gândească, să simtă și să interacționeze pozitiv oriunde s-ar afla.
Bibliografie:
- Norel, Mariana. (2010). Metodica predării limbii și literaturii române în învățământul primar, Brașov.
- Pamfil, Alina. (2008). Limba și literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, București: Editura ART Educațional.
- Șerdean, Ioan. (2008). Didactica limbii și literaturii române în învățământul primar, Cluj-Napoca: Editura ASCR.
- Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, Comunicare în limba română – Manual pentru clasa I 2023, Editua Intuitext.
- Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, Comunicare în limba română – Manual pentru clasa a II-a 2023