Ghid metodic: Aplicarea matricei rigorii lui Hess în învățarea profundă a adunării numerelor naturale până la 10.000 (cu și fără trecere peste ordin)
Pentru o învățare profundă și de durată a adunării numerelor naturale 0-10.000 (cu/fără trecere peste ordin), putem folosi matricea rigorii lui Hess. Aceasta a apărut ca rezultat al cercetărilor prof. dr. Karin Hess timp de 25.
În studiile sale, a folosit taxonomia lui Bloom revizuită în 2001 de către Anderson și Krathwohl, și nivelurile de cunoaștere aprofundată (DOK) ale lui Norman Webb.
Sarcinile de lucru le oferă elevilor posibilitatea, fiecăruia în ritmul său, să parcurgă etapele de învățare pornind de la cunoaștere și ajungând la dezvoltarea abilităților de analiză, evaluare și creație.
De ce învățarea profundă?
„Profesorii experți urmăresc mai mult decât obiectivele de performanță. Ei caută să motiveze elevii să dobândească stăpânirea materiei în loc să se concentreze doar pe performanță, îmbunătățesc stima de sine și încrederea în elevilor că pot învăța, stabilesc sarcini provocatoare adecvate și vizează atât rezultate de învățare de suprafață, cât și profunde.„ John Hattie
În fișierul pe care îl puteți descărca mai jos, propunem sarcini de lucru pentru fiecare nivel din matricea rigorii Hess. Acestea sunt adaptate pentru clasa a III-a și au ca obiectiv dezvoltarea competenței 2.4 Efectuarea de adunări şi scăderi de numere naturale în concentrul 0 -10 000 sau cu fracţii cu acelaşi numitor din curriculumul național, pentru noțiunea Adunarea numerelor 0 – 10000 fără și cu trecere peste ordin (toate cazurile).
Problemele și exercițiile sunt structurate atât pe taxonomia lui Bloom, cât și pe fiecare nivel de cunoaștere Webb-DOK, asigurând o învățare profundă, de durată, precum și dezvoltarea competenței specifice 2.4, Matematică, clasa a III-a.




Bibliografie:
- Anderson, Lorin W., and David R. Krathwohl, editors. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman, 2001.
- Hattie, John, Teachers make a difference: What is the research evidence? Paper
presented at the Building Teacher Quality: What does the research tell us ACER Research Conference, Melbourne, Australia, 2003 - Hess, K., Karin, Jones, S., Ben, Carlock, Dennis, Walkup, R., John, Cognitive Rigor: Blending the Strengths of Bloom’s Taxonomy and Webb’s Depth of Knowledge to Enhance Classroom-level Processes, 2009
- Webb, Norman, L., Alignment of Science and Mathematics Standards and Assessments in Four States. Research Monograph No. 18, Center for Education Research, 1999