Ghid metodic: Ce este comunicarea și funcțiile limbajului

Ionut

De-a lungul istoriei, comunicarea a stat la baza tuturor relațiilor umane. Ea este indispensabilă în procesul educațional, facilitând dezvoltarea competențelor necesare elevilor pentru a reuși în viață.

Comunicarea reprezintă procesul complex prin care transmitem și primim informații, idei, gânduri, sentimente și emoții.

La școală, aceasta devine un instrument important care facilitează atât învățarea, cât și dezvoltarea personală și socială a elevilor. Ei devin mai pregătiți pentru provocările pe care le întâlnesc în viața de zi cu zi.

Care sunt componentele comunicării?

Învățătorii trebuie să-i ajute pe elevi să înțeleagă cât mai bine componentele comunicării. În acest mod, ei vor ști cum să le utilizeze eficient și corect. Care sunt pașii pentru a înțelege mai bine actul comunicării?

Pentru a înregistra succesul dorit, elevii trebuie să identifice clar componentele acesteia, conform modelului celebrului lingvist Roman Jakobson:

  • Emițătorul este cel care transmite mesajul (profesorul care explică lecția).
  • Receptorul este persoana care primește mesajul (elevii care ascultă explicațiile).
  • Mesajul este conținutul informației transmise („Tema de azi este ecosistemul pădurii.”).
  • Codul este sistemul de semne folosit pentru a transmite mesajul (limba română).
  • Canalul este mediul prin care se transmite mesajul (vorbire, scriere, prezentări vizuale).
  • Contextul este cadrul fizic și social în care are loc comunicarea (sala de clasă).
ce este comunicarea didactic

Funcțiile limbajului: ce trebuie reținut

Limbajul, în funcție de scopul comunicării, îndeplinește mai multe funcții, care trebuie explicate corespunzător elevilor:

Funcția expresivă este centrată pe emițător. Ea exprimă sentimente sau stări personale.

Exemplu: atunci când un elev afirmă „Mi-a plăcut enorm lecția de azi!”, el folosește funcția expresivă.

comunicare despre intamplari elevi

Funcția de apel (conativă) este centrată pe receptor și are rolul de a influența sau convinge.

Exemplu: Profesorul utilizează această funcție atunci când spune: „Vă rog să fiți atenți!” sau „Citește acest paragraf!”.

Funcția referențială este centrată pe context, transmite informații concrete și clare.

Exemplu: „Capitala României este București.”

Funcția fatică are rolul de a menține deschis canalul de comunicare.

Exemplu: „Mă auziți bine?”, „Vă este clar până aici?”.

Funcția metalingvistică se referă la limbaj însuși, cum ar fi atunci când un elev întreabă.

Exemplu: „Ce înseamnă cuvântul «ecosistem»?”

Funcția poetică acordă atenție formei mesajului, folosind expresii memorabile sau metaforice, ca în poezia sau literatura studiată la orele de Comunicare în Limba Română și Limba și Literatura Română.

exercitii de aprofundare comunicare in perechi

Comunicarea didactică și dezvoltarea competențelor

În context educațional, comunicarea este și obiect, și mijloc de învățare. Ea urmărește dezvoltarea capacității elevilor de a recepta corect și de a exprima clar idei, contribuind la formarea unei competențe comunicative solide, esențială în toate aspectele vieții.

Comunicarea este extrem de importantă în fundamentarea abilităților primare ale elevilor de a înregistra progres școlar și de a se dezvolta personal.

De exemplu, în clasele primare, elevii pot exersa comunicarea orală prin parcurgerea unor activități de tipul:

Exemplul numărul 1: Povestirea unui eveniment personal („Povestea de Luni”)

Obiectiv: Elevii vor exersa înlănțuirea logică a ideilor.

În fiecare luni, elevii povestesc pe scurt un eveniment important din weekend.

Învață să răspundă la întrebările: Cine? Ce? Unde? Când? Cum? De ce?

Opțional: folosirea unui suport vizual (desen) pentru a susține povestea.

Exemplul numărul 2: Jocul „Reporter și intervievat”

Obiectiv: Dezvoltarea dialogului structurat și a abilității de a pune întrebări relevante.

Un elev este „reporter”, altul „invitat special” (poate fi un personaj de poveste sau chiar „eu din viitor”).

Reporterul trebuie să formuleze 3-5 întrebări clare și să rezume răspunsurile primite într-o propoziție finală.

Exemplul numărul 3: Dezbateri simple: „Ce este mai important?”

Obiectiv: Argumentarea unui punct de vedere.

Temă simplă, ex: „Ce este mai important: prietenia sau joaca?”

Împărțiți clasa în două grupuri.

Fiecare grup își pregătește 2-3 argumente pe hârtie și apoi fiecare elev susține verbal un punct de vedere. Jocul poate fi considerat o introducere în dezbatere.

Exemplul numărul 4: Poveste în lanț

Obiectiv: Ascultarea activă și continuitatea logică în comunicare.

Un elev începe cu o propoziție: „Într-o zi, am găsit un balon roșu…”

Următorul elev are sarcina de a continua povestea cu o propoziție care are sens logic față de cea anterioară. Și tot așa până la ultimul elev. Puteți înregistra evenimentul și apoi, analizați povestea.

Jocul se poate încheia cu o concluzie veselă sau neașteptată, pe care elevii să o țină minte și chiar să o povestească acasă.

Comunicarea nonverbală și paraverbală

Comunicarea nu se rezumă doar la cuvinte. Conform studiilor, mesajul este transmis doar în proporție de 7% verbal. Restul este comunicare nonverbală (55%) și paraverbală (38%). Gesturile profesorului, postura corpului, tonalitatea și ritmul vocii influențează enorm eficacitatea transmiterii informației.

Sfaturi utile pentru profesori

Încercați să folosiți o voce clară, calmă și modulată în conformitate cu mesajul transmis. Atât cât puteți, mențineți contactul vizual cu elevii. Acest aspect este important deoarece demonstrați implicare și deschidere către conversație.

Încurajați întrebările și dialogul în clasă pentru a stimula comunicarea activă.

Dacă aveți nevoie de fișe de lucru care favorizează dezvoltarea comunicării, le găsiți gratuit în platforma noastră.

Vă urăm spor!

Echipa Școala Intuitext

Bibliografie:

  • Norel, Mariana, „Metodica predării limbii și literaturii române în învățământul primar”, Brașov, 2010.
  • Jakobson, Roman, „Linguistics and Poetics”, în „Style in Language”, ed. Thomas A. Sebeok, Cambridge, 1960.
  • Pamfil, Alina, „Limba și literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise”, Cluj-Napoca, 2004.
  • Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, „Comunicare în limba română – Manual pentru clasa I”, Editura Intuitext, 2023.
  • Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, „Comunicare în limba română – Manual pentru clasa a II-a”, Editura Intuitext, 2023.
  • EDICT, Revista Educației, „Specificul și importanța comunicării nonverbale în derularea unei activități de învățare”
  • Platforma ScoalaIntuitext, Scenarii de lecții  
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *