Ghid metodic: Cum structurezi o lecție de comunicare scrisă
Predarea comunicării scrise în clase primare
Cum structurezi o lecție de comunicare scrisă reprezintă o întrebare de bază pentru învățătorii de la clasele primare.
Predarea comunicării scrise este una dintre cele mai importante misiuni didactice ale unui învățător. De ce? Ea reprezintă bazele unei exprimări clare, corecte și coerente a fiecărui elev din clasă.
O lecție atent structurată de comunicare scrisă îi ajută pe elevi să dezvolte gândirea logică, imaginația, creativitatea și autonomia în exprimare. Aceste elemente sunt importante pentru învățarea profundă, cu efecte pe termen lung.
Comunicarea scrisă este importantă în ciclul primar
Comunicarea scrisă are darul extraordinar de a-i învăța pe elevi să pună ordine în gânduri și să respecte regulile limbii române. Ei vor ști cum să exprime diferite idei într-un mod clar. Mai mult decât atât, scrisul evoluează în capacități de creativitate particulare.
Scrisul devine un mijloc de învățare (note, fișe, compuneri), instrument de evaluare și formă de exprimare creativă prin apelarea la jurnale și texte originale. Creativitatea nativă a elevilor găsește în scris un mod de exprimare cândva necunoscut.
Numeroase studii arată că elevii care exersează des capacitățile de redactare scrisă își dezvoltă abilitățile lingvistice, dar și capacitatea de gândire critică. În același timp, elevii relaționează și armonizează empatic cu mesajele pe care le transmit în scris, cu un nivel ridicat de profunzime.
Clasificarea și tipologia compunerilor
Învățătorii vor apela des la exercițiul compunerii. Putem clasifica compunerile în felul următor:
- După forma de elaborare: orale sau scrise;
- După modalitatea de lucru: colective, semicolective sau individuale;
- După modul de expunere: narative sau descriptive;
- După suport: imagini, texte cunoscute, proverbe, zicale, desene personalizate, observații;
- După tehnica utilizată: cu început dat, cu sfârșit dat, cuvinte/propoziții de sprijin;
- Libere sau cu destinație oficială.
În această arie de tipologii, învățătorii pot selecta compunerea optimă pentru a satisface anumite nevoi educaționale sau îndeplinirea unor obiective la nivel individual sau de clasă.
Cum puteți structura o lecție de comunicare scrisă
O lecție de comunicare scrisă poate avea următoarea structură:
- Captarea atenției.
Prin apelarea la imagini interesante, proverbe captivante sau prezentarea unei situații-problemă.
- Observarea și analiza modelului.
Se folosește un text-model scurt pentru a iniția o discuție despre titlu, introducere, cuprins sau încheiere.
- Exersarea ghidată.
- Elevii vor lucra cu învățătorul sau în grupuri mici.
- Redactarea individuală.
- Elevii vor aplica noțiunile în compunerea primită.
- Reflecția și concluziile activității.
Elevii și învățătorii vor discuta structura textului și evidențierea progreselor înregistrate.
De menționat că această succesiune respectă principiul „model – exercițiu – autonomie”, recomandat mai ales în didactica actuală, centrată în jurul elevului.
Metode didactice de menționat
K-W-L
În metoda Școala Intuitext, punem accent pe principiul K – W – L (Știu – Vreau să știu – Am învățat), atât de eficient în învățare.
Elevii vor nota ceea ce cunosc deja, ce doresc să afle și ce au învățat. Principiul este utilizat de numeroși învățători români pentru a seta cadrul educațional optim pentru elevi.
Descoperirea ghidată
Învățătorul ghidează elevii în activitate. Ei vor descoperi singuri elementele unei compuneri, sub atenta supraveghere a cadrului didactic.
Scriere colaborativă
Se propun activități în grup, redactare de compuneri creative. Lucrul în grup ajută elevii să exerseze abilități de comunicare și socializare.
Feedback formativ
Învățătorul oferă un feedback formativ, bazat pe criterii clare (coerență, ortografie, originalitate). Feedback-ul este formulat pentru a ajuta elevul să obțină încredere în activitățile școlare.
Cum se evaluează comunicarea scrisă?
Evaluarea trebuie să includă criterii obiective (structură, ortografie, punctuație), aprecieri formative (creativitate, claritate, implicare) și auto-reflecția elevului prin setarea unui portofoliu sau completarea unor fișe de autoevaluare.
Elevul înțelege ce face bine și ce are de remediat, iar scrierea devine un proces evolutiv, cu obstacole și realizări.
În concluzie
O lecție de comunicare scrisă trebuie structurată cu atenție și în jurul elevului. Lecția trebuie să depășească parametrii simpli ai unei cereri de redactare a unui text.
Structurarea înseamnă modelare, exersare, ajutor dedicat și reflecție. Învățătorii care planifică lecția își ajută elevii să se exprime corect, creativ și autonom.
Bibliografie:
- Norel, Mariana. Metodica predării limbii și literaturii române în învățământul primar. București: EDP.
- Molan, Vasile & Peneș, Marcela. Metodica desfășurării orelor de compunere-expunere la ciclul primar. EDP, București, 1983.
- Ilica, Anton. Metodica limbii române în învățământul primar. Multimedia, Arad, 1998.
- Graham, S., & Perin, D. (2007). Writing Next: Effective Strategies to Improve Writing of Adolescents in Middle and High Schools. Alliance for Excellent Education.
- Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, Comunicare în limba română – Manual pentru clasa I 2023
- Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, Comunicare în limba română – Manual pentru clasa a III-a 2023