Ghid metodic: exemple de citire si strategii de eficientizare a procesului

Ionut

Citirea este una dintre cele mai importante competențe pe care elevii din clasele primare trebuie să le dezvolte. Dobândirea abilității necesită răbdare și acces la strategii personalizate, adaptate fiecărui elev.  

O citire fluentă le permite copiilor nu doar să înțeleagă textele, ci și să-și îmbunătățească gândirea critică, creativă și analitică. Din acest motiv, este recomandat ca învățătorii să utilizeze strategii diferite pentru eficientizarea procesului de citire și pentru a adapta metodele la nevoile fiecărui copil.

În rândurile urmatoare, vom explora diferitele tipuri de citire, precum și exemple practice de aplicare la clasă pentru a îmbunătăți fluența, înțelegerea și expresivitatea elevilor.

Tipuri de citire:

Citirea cu voce tare

Citirea cu voce tare este una dintre cele mai utilizate metode în clasele primare și are multiple beneficii, precum dezvoltarea fluenței, a dicției și a înțelegerii corecte a textului.

Exemplu pedagogic:

Învățătorul citește un fragment de text, punând accent pe intonație și pauze, iar elevii repetă pentru a învăța ritmul corect.

Fiecare elev citește câte o propoziție sau un paragraf. Colegii ascultă cu atenție și apoi, oferă feedback.

Citirea în gând sprijină dezvoltarea memoriei vizuale și permite elevilor să reflecteze asupra textului. Strategia este recomandată după ce elevii stăpânesc citirea fluentă și expresivă.

Citirea silențioasă este esențială pentru dezvoltarea autonomiei în învățare și pentru creșterea vitezei de citire. Elevii formează imagini mentale ale poveștii, interpreteză textul și își dezvoltă memoria vizuală.

Exemplu pedagogic:

Elevii citesc un paragraf în gând și apoi răspund la diferite întrebări pentru a verifica înțelegerea.

Citirea unui fragment se face intr-un interval de timp limitat, urmat de o activitate de completare a propozițiilor lacunare bazată pe conținut.

Citirea selectivă ajută elevii sa evitare învățărea mecanică. Elevii sunt incurajați să identifice informațiile esențiale. Citirea poate fi realizată atât cu voce tare, cât și în gând, fiind urmată de o activitate independentă pentru verificarea selecției efectuate.

Această metodă presupune că elevii trebuie să identifice anumite informații esențiale dintr-un text, fără a-l citi integral.

Exemplu pedagogic:

Elevii primesc o listă de întrebări înainte de citire și sunt încurajați să găsească răspunsurile direct în text.

O altă variantă este evidențierea cuvintelor-cheie care ajută la înțelegerea textului.

Citirea în lanț a propozițiilor permite exersarea citirii de către toți elevii din clasă. Fiecare elev citește câte o propoziție, fie în ordinea așezării în bănci, fie în ordinea catalogului.

Această tehnică presupune ca fiecare elev să citească un fragment dintr-un text, continuând șirul în mod organizat.

Exemplu pedagogic:

Într-un cerc de lectură, fiecare copil citește câte un paragraf, iar ceilalți ascultă și continuă fără întreruperi.

Pentru a menține atenția tuturor, un elev poate decide cine urmează să citească. Citirea devine un joc distractiv și util.

Citirea alternativă implică citirea unei propoziții cu voce tare, urmată de una citită în gând sau în șoaptă, ajutând la o tranziție eficientă către citirea silențioasă.

Strategia presupune alternarea între citirea cu voce tare și citirea în gând, pentru a facilita tranziția elevilor spre citirea independentă.

Exemplu pedagogic:

Învățătorul le poate cere elevilor să citească prima propoziție cu voce tare și următoarea în gând, repetând acest model pe parcursul textului.

O altă variantă este ca un elev să citească o propoziție, iar următorul să o citească în gând și să continue șirul.

Citirea în ștafetă le oferă elevilor posibilitatea de a-și numi continuatorul la citire, ceea ce contribuie la menținerea atenției și la implicarea activă a întregii clase.

Această tehnică implică lectura colaborativă, unde un elev citește un fragment, iar apoi numește un coleg care să continue.

Exemplu pedagogic:

Elevii citesc un text, iar fiecare decide cine va continua, menținându-i pe toți atenți și implicați.

Ați putea apela și la un joc în care fiecare elev trebuie să găsească un motiv logic pentru alegerea următorului cititor.

Citirea pe roluri se aplică în cazul textelor dialogate și este considerată o metodă captivantă, apreciată de elevi. Aceasta îmbunătățește înțelegerea textului și expresivitatea citirii.

Această metodă este utilizată mai ales pentru textele dialogate și implică împărțirea rolurilor între elevi.

Exemplu pedagogic:

Elevii citesc o poveste în care fiecare își asumă rolul unui personaj, punând accent pe expresivitate.

Se poate dramatiza un text scurt, astfel încât elevii să învețe nu doar să citească, ci și să interpreteze informația.

Citirea este mai mult decât un simplu proces mecanic

Citirea este o abilitate fundamentală care, odată bine dezvoltată, îi ajută pe elevi să gândească critic, să analizeze informațiile și să își exprime ideile clar.

Utilizarea diferitelor tipuri de citire în clasă îi ajută pe copii să își îmbunătățească fluența, înțelegerea și expresivitatea, oferindu-le o bază solidă pentru învățarea pe termen lung. În plus, prin adaptarea strategiilor la ritmul și stilul fiecărui copil, învățătorii pot transforma lectura într-o activitate captivantă și eficientă.

Scenariile de lecție Școala Intuitext includ numeroase exerciții de citire și lectură explicativă, oferind suport pentru dezvoltarea gândirii critice, logice și creative.

Învățătorii au astfel la dispoziție resurse utile pentru a stimula plăcerea lecturii și pentru a eficientiza procesul de învățare la clasă.

Bibliografie:

  • Norel, Mariana. Metodica predării limbii și literaturii române în învățământul primar, Editura Didactică și Pedagogică, 2020.
  • Miclea, Mircea. Psihologia învățării. Ghid pentru profesori, Editura ASCR, 2015.
  • Juam M, Rosasa Santos, Descopera psihologia. Psihologia invatarii, Editura Litera, 2023.
  • Costea, Octavia, Didactica lecturii. O abordare functionala, Editura Institutul European, 2006.
  • Beadle, Phil, Cum sa predai. Strategii didactice, Editura DPH
  • Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, Comunicare în limba română – Manual pentru clasa a II-a Editura Intuitext, 2023
  • Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel, Limba și literatura română – Manual pentru clasa a IV‑a 2021
Un comentariu la „Ghid metodic: exemple de citire si strategii de eficientizare a procesului”
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *