Ghid metodic: Metode eficiente de integrare a elementelor de construcție a comunicării în lecțiile de LLR

Ionut

Limbajul este esențial în dezvoltarea armonioasă a copiilor, iar predarea limbii române în ciclul primar necesară o abordare constructivă și axată pe formarea competențelor pentru comunicarea orală și scrisă.

În cadrul acestui proces, învățătorul trebuie să depășească instinctul de a livra cunoștințe constant, ci să pună accent pe dezvoltarea următoarelor funcții: 

  • Gândire critică;
  • Creativitate;
  • Socializare.

Pentru a vă ajuta să atingeți obiectivele educaționale, ne-am gândit să scriem un ghid practic despre cum să integrați elementele de construcție a comunicării în cadrul lecțiilor de limba română.

Obiectivul studierii limbii române în învățământul primar

În accepțiunea curriculei moderne, predarea limbii române trebuie să-i ajute pe elevi să aibă competențe de comunicare pretabile la diferite situații.

Învățarea limbii române trebuie să fie un proces dinamic, adaptat pe:

  • 1. Dezvoltarea capacitații de exprimare orală și scrisă;
  • 2. Utilizarea limbajului ca instrument de socializare și rezolvare de probleme, mici și mari;
  • 3. Cultivarea eficientă a gândirii critice și creative.

Etapa 1: Începeți cu activități de predare centrate pe elev prin utilizarea unor jocuri de rol sau ghicitori.

Prin intermediul lor, elevii vor învăța cum să folosească corect diverse elemente de limbaj. Un joc de încercat este „Detectivul de cuvinte”, în care elevii sunt invitați să identifice cuvinte cu sensuri multiple și să le utilizeze în diverse propoziții, simple sau complexe.

exercitii de grup elevi LLR

Etapa 2: Apelați la lectura explicativă, deoarece metoda implică o analiză atentă a textelor pe fragmente.

În cadrul acestei activități, veți evidenția ideile principale și veți discuta despre semnificațiile lor.

Etapa 3: Comunicarea orală trebuie să fie integrată cu cea scrisă.

Elevii vor învăța cum să construiască propoziții și texte complexe prin intermediul unor activități de transcriere și dictări creative.

Învățătorii pot oferi elevilor sarcini precum scrierea unei invitații sau completarea unui jurnal personal sau de clasă. Asemenea sarcini de lucru vor stimula exprimarea scrisă, dar și gândirea logică.

Etapa 4: Acordați timp evaluării și feedback-ului constructiv.

În acest sens, ați putea folosi tehnica de evaluare formativă: feedback rapid și constructiv, care ajută elevii să descopere punctele forte și ce pot îmbunătăți prin exersare.

Evaluarea creativă reprezintă o altă opțiune de avut în considerare. Un exemplu de activitate poate fi:

  • „Redactează o scrisoare personajului preferat din poveste”;
  • „Scrie o scrisoare de mulțumire unui personaj secundar”;
  • „Creează un sfârșit alternativ al poveștii”.

Folosiți cu încredere tehnologii moderne în predare. Platforma Școala Intuitext vă oferă acces la resurse digitale moderne (filmulețe de predare, quiz-uri, fișe de lucru, jocuri de exersare și multe altele) care fac din învățarea limbii române o serie de experiențe pozitive pentru elevi.

Cum să structurați eficient lecția?

Pentru asigurarea unei învățări eficiente, lecția poate fi structurată în trei etape importante:

  • Evocarea
  • Realizarea sensului
  • Reflecția

Modelul de structurare a unei lecții – ERR a fost susținut de cercetările Alinei Pamfil (Didactica literaturii, 2005 și 2016), care scoate în evidență rolul important al reflecției în sistematizarea ideilor și transferul cunoștințelor în situații diferite.

În momentul de Evocare, învățătorul reia cunoștințele anterioare ale elevilor și le captează atenția prin intermediul unor povești, întrebări sau ghicitori.

În a doua etapă, Realizarea sensului, elevii trebuie să descifreze sensul textelor prin rezolvarea unor exerciții de grup sau individuale.

Momentul de Reflecție este foarte important, deoarece elevul discută despre ceea ce a învățat și stabilește conexiuni cu viața reală.

Integrarea elementelor de construcție a comunicării în lecțiile de limba română contribuie la formarea unor persoane creative, cu gândire critică și pregătite pentru a răspunde la provocările vieții.

Învățătorii setează parametrii unui proces de învățare distractiv și interactiv, mai ales prin apelarea la resurse digitale moderne.

Accesați GRATUIT resursele educaționale din platforma Scoala Intuitext!

Bibliografie:

Metodica predării Limbii și Literaturii Române în învățământul primar, Mariana Norel

Manual de Comunicare în Limba Română, clasa II, Mirela Mihăescu, Stefan Pacearcă, Anita Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel

Scenarii de lecții concepute de specialiști în educație Școală Intuitext

Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Pamfil, A. (2005, 2016). Didactica lecturii. Proiect pentru învățământ rural, MEC.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *