Ghid metodic: Strategii didactice pentru învățarea citirii și scrierii în clasa I
Învățarea citirii și scrierii reprezintă achizițiile fundamentele în învățământul primar, mai ales când elevii prind drag de lectură și caută compania cărților pentru tot restul vieții.
În același timp, ei dezvoltă competența de a înțelege textul, de a comunica cursiv, clar, folosind vocabularul adecvat momentului, locului, interlocutorilor, adaptat contextului.
În cartea „Metodica predării Limbii Române în învățământul primar”, Mariana Norel subliniază importanța metodei fonetice, analitico-sintetice, o metodă centrală în deprinderea cititului și a scrisului.
În acest articol, vom explora această metodă, împreună cu alte strategii didactice esențiale care sprijină învățarea profundă și de durată.
Metoda fonetică, analitico-sintetică
Metoda fonetică, analitico-sintetică este una dintre cele mai eficiente și utilizate tehnici pentru învățarea cititului și scrierii într-un mod structurat în ciclul primar.
Aceasta presupune un proces etapizat, bazat pe analiza fonetică a cuvintelor și identificarea corespondenței dintre sunet și literă. Parcurgerea abecedarului prin această metodă se desfășoară în trei etape distincte:
Perioada preabecedară: Elevii sunt familiarizați cu structura abecedarului, învață să asculte și să răspundă la întrebări, să împartă propozițiile în cuvinte și să identifice sunetele. Această perioadă utilizează activități asemănătoare jocurilor didactice pentru a stimula implicarea activă a copiilor.
Perioada abecedară: Elevii învață literele alfabetului, compun cuvinte folosind alfabetarul și dezvoltă capacitatea de a citi texte simple. În această etapă, e importantă progresivitatea, textele având un număr limitat de cuvinte, crescând treptat.
Perioada postabecedară: Elevii încep să citească texte mai complexe, compun propoziții și își dezvoltă abilitățile de scriere corectă și lizibilă. Scrierea devine o activitate de rutină prin exerciții de copiere, transcriere și dictare.
Un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației arată că elevii care sunt expuși unei metode structurate de citire și scriere încă din primele luni ale clasei I au performanțe mai bune în înțelegerea textelor și exprimarea scrisă la finalul ciclului primar. Astfel, folosirea metodei analitico-sintetice contribuie semnificativ la prevenirea rămânerii în urmă la învățătură.
Învățarea activă prin jocuri și activități creative
Un element esențial al predării în clasa I este utilizarea jocurilor și activităților creative, care transformă procesul de învățare într-o experiență plăcută și captivantă.
Activitățile de tip joc didactic pot fi utilizate atât pentru predare, cât și pentru evaluare. Jocuri precum „Deschide urechea bine” sau „Cine știe mai multe?” contribuie la dezvoltarea vocabularului și la consolidarea cunoștințelor despre sunete și litere.
Ele pot fi integrate atât în etapa de predare, pentru introducerea de noi cunoștințe, cât și în evaluare, pentru consolidarea și verificarea informațiilor asimilate.
Jocurile prezintă și beneficii pedagogice, printre care învățare activă, creșterea stimei de sine și adaptabilitate la nivelul fiecărui elev. De asemenea, exercițiile fizice sau cele de desen, integrate în lecțiile de scriere, ajută la dezvoltarea musculaturii fine a mâinii și la formarea unei scrieri estetice și clare.
Exercițiile precum reproducerea semnelor grafice în aer sau pe bancă, cu ochii închiși sau deschiși, ajută elevii să dobândească precizia necesară scrierii corecte.
Conform unui raport din 2020 al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), copiii care își dezvoltă abilitățile motrice fine prin activități creative prezintă o îmbunătățire semnificativă a performanțelor academice generale. Aceasta subliniază importanța integrării desenului și mișcării în predarea scrisului.
Evaluarea progresului elevilor și adaptarea lecțiilor
Evaluarea continuă și personalizată a progresului fiecărui elev este un element esențial în procesul de învățare. Încă din primele zile de școală, este important ca învățătorul să testeze cunoștințele și abilitățile elevilor, inclusiv capacitatea lor de a comunica și de a recunoaște sunetele.
Jocurile-exercițiu, cum ar fi „Spune cât mai multe cuvinte!” sau „Eu spun una, tu spui multe”, pot fi utilizate pentru a evalua competențele lingvistice, oferind un cadru relaxat și stimulativ pentru copii.
Fișele de observare sistematică permit urmărirea evoluției fiecărui elev și oferă informații valoroase pentru adaptarea lecțiilor la nevoile individuale ale copiilor.
Potrivit unui studiu realizat de Asociația Europeană pentru educație primară, personalizarea procesului de învățare crește semnificativ implicarea elevilor și îmbunătățește rezultatele școlare.
Motivația și încurajarea autocontrolului
Un alt aspect important al învățării citit-scrisului este motivația și dezvoltarea autocontrolului în rândul elevilor. Învățătorul are rolul de a motiva efortul individual al fiecărui copil și de a-l ajuta să își regleze singur acțiunile de învățare.
Prin oferirea de sarcini accesibile, dar provocatoare, copiii sunt încurajați să își dezvolte autonomia și să își auto-evalueze progresul.
Potrivit unui studiu realizat de Harvard Graduate School of Education, elevii care sunt implicați activ în propriul proces de învățare prin tehnici de autocontrol și auto-reglare a sarcinilor au rezultate mai bune și sunt mai rezilienți în fața provocărilor educaționale.
Învățarea citirii și scrierii în clasa I este un proces complex care necesită o abordare bine structurată și adaptată nevoilor fiecărui elev.
Metoda fonetică, analitico-sintetică, împreună cu utilizarea jocurilor didactice, evaluarea continuă și încurajarea motivației personale sunt strategii eficiente care contribuie la formarea temeinică a acestor abilități fundamentale.
Prin aplicarea acestor metode, învățătorii pot oferi un cadru de învățare în care fiecare elev are șansa de a excela și de a-și dezvolta competențele necesare pentru viitor.
Surse
Harvard Graduate School of Education – http://exploresel.gse.harvard.edu/terms/441
Asociația Europeană pentru Educație Primară – https://education.ec.europa.eu/ro/education-levels/school-education/about-school-education
Institutul de Științe ale Educației – https://www.ise.ro/
„Metodica predării Limbii Române în învățământul primar”, Mariana Norel
”Comunicare în limba română, clasa I”, Parcearcă, Ștefan, Mihăescu, Mirela et all, Ed. Intuitext, 2023