Pregătirea pentru Evaluările Naționale

Idei eficiente pentru cele mai bune rezultate

Claudia Cojocea - Editor
Pregătirea pentru Evaluările Naționale

Copiii noștri se bucură acum de vacanța de primăvară și e foarte bine că au aceste zile de relaxare. E o perioadă în care îi putem susține să-și cultive pasiunile, să descopere plăcerea cititului sau a mișcării în aer liber.

Pentru dezvoltarea lor armonioasă, programul echilibrat este cheia succesului. Astfel, este esențial să le alcătuim un plan corect de activități, care să includă și responsabilitățile școlare, dar și jocul, întâlnirile cu prietenii, sportul sau ieșirile în natură împreună cu familia.

Însă după acest moment de respiro, revenirea la școală va presupune începerea sezonului Evaluărilor Naționale la clasele a II-a și a IV-a. Pregătirile au început deja, iar copiii noștri știu deja că în curând vor susține fie primul examen important din viața lor de elevi, fie pe cel de-al doilea.

În ambele cazuri, emoțiile sunt mari, iar așteptările de asemenea. Specialiștii în educație ne asigură că este firesc ca și noi, părinții, să simțim o oarecare teamă din acest punct de vedere, însă este important ca modul în care ne raportăm la aceste evaluări să fie unul corect.

Testarea Națională provoacă o oarecare neliniște în rândul unor elevi. Această neliniște derivă din presiunea constantă și de durată, exercitată de unii părinți, care nu au înțeles rolul evaluării, ca parte integrantă a procesului de predare-învățare-evaluare.

De asemenea, sunt părinți care, din dorința de a crea o motivație în plus pentru activitatea de învățare a copilului, îi prezintă acestuia evaluarea ca pe un fel de  „sabie a lui Damocles” care planează zi de zi asupra micului școlar.

De multe ori întâlnim părinți care greșesc, având așteptări prea mari raportate la potențialul copilului și care insistă, uneori împotriva voinței acestuia, să lucreze teme suplimentare împovărătoare, invocând scopul de a obține rezultate mai bune la Testarea Națională.

În astfel de cazuri recomandăm părinților echilibru în privința cerințelor impuse copilului“, susține Iuliana Drăgan, specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar.

În acest context, iată câteva sfaturi ale specialiștilor Intuitext în educație pentru ca Evaluările naționale la clasele primare, lucrările de control sau chiar concursurile școlare să nu fie motive de stres nici pentru copii, nici pentru adulți (cadre didactice și părinți, deopotrivă).

  • Cadrul didactic ar trebui să le transmită copiilor să nu se teamă de greșeală sau de rezultatele nemulțumitoare obținute la testări. Greșelile pot fi îndreptate, iar notele/ calificativele nesatisfăcătoare, obținute la un moment dat, pot fi îmbunătățite, prin efort propriu, în etapa următoare.
  • Este recomandat ca adulții să evite mustrarea sau etichetarea copiilor atunci când obțin rezultate sub așteptări, atitudine foarte nocivă pentru cei mici. Este de dorit, în schimb, să fie încurajați, ajutați, susținuți.
  • Copiii trebuie să cunoască, anterior perioadei testărilor, anumite date importante despre Evaluarea Națională: disciplinele la care vor fi testați, perioada susținerii testelor, despre faptul că testarea are un nivel mediu de dificultate, că tipurile de itemi sunt cunoscute și exersate la clasă.
  • Pregătirea de zi cu zi a elevilor constituie, în același timp, și o pregătire pentru Evaluarea Națională.
  • Aplicarea la clasă a unor teste, în care itemii de evaluare sunt formulați după modelul celor de la Evaluare, constituie o necesitate, deoarece s-a constatat că, deși copiii au cunoștințe temeinice, rezultatele obținute în urma testării nu au fost mulțumitoare din cauză că elevii nu erau familiarizați cu tipurile de itemi administrați în cadrul testării.
  • O altă modalitate eficientă de pregătire a elevilor în vederea Testării Naționale o constituie exersarea achizițiilor dobândite la clasă cu ajutorul produselor moderne de învățare, cum sunt produsele educaționale online.
  • Produsele de învățare, cum este ScoalaIntuitext.ro, oferă numeroase modalități de exersare și aprofundare a cunoștințelor și capacităților, oferind un cadru plăcut de învățare prin joc. Prin animații, jocuri, experimente sau curiozități cei mici exersează noțiunile din programa școlară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *