Evaluările Naționale la clasele primare
Impactul primelor examene asupra copiilor
(interviu cu Iuliana Drăgan, profesor pentru învățământul primar, Școala Gimnazială Nr. 96 București)
În curând, copiii noștri din clasele a II-a și a IV-a vor susține primul, respectiv al doilea examen important din viața lor de elevi. Momentul are o însemnătate deosebită atât pentru cei mici, cât și pentru noi, părinții, care ne dorim ca rezultatele să reprezinte un motivator puternic pentru parcursul lor educațional.
Dar pentru că nu doar pregătirea școlară este importantă, ci și pregătirea emoțională, am invitat-o pe Iuliana Drăgan, specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar, să ne ofere câteva sfaturi din acest punct de vedere.
În ultima vreme s-a pus problema utilității și eficienței Evaluărilor Naționale pentru clasele II-IV. S-a spus că stresează copiii sau că sunt inutile pentru elevi atât de mici. Dumneavoastră ce părere aveți despre aceste testări?
Cred că e necesar să verificăm în ce măsură elevii care au parcurs ciclul achizițiilor fundamentale (adică prima etapă a școlarității, ce cuprinde clasele pregătitoare, I și a II-a) au dobândit instrumentele necesare pentru parcurgerea cu succes a perioadei școlare următoare.
De asemenea, se impune o evaluare a achizițiilor elevilor noștri după parcurgerea ciclului primar, achiziții de care au nevoie la gimnaziu.
Consider utile aceste evaluări, deoarece rezultatele obținute de elevi stau la baza realizării de planuri individuale de învățare, care au rolul de a îndrepta eventualele lacune constatate în urma testării.
Evaluarea Națională nu stresează elevul mai mult decât o evaluare curentă. Am constatat în multe cazuri că părinții sunt mai stresați decât elevii.
În ce fel, concret, pot ajuta aceste Evaluări Naționale mai mult decât ajută feedback-ul învățătoarei, de exemplu?
Elevul este obișnuit cu feedback-ul învățătoarei. În momentul în care primește confirmarea rezultatelor muncii sale, în urma aplicării unei evaluări externe, va căpăta mai multă încredere în propriile forțe.
Așadar, succesul îi poate spori încrederea în propria persoană și îi poate insufla dorința de a învăța pentru a fi la fel de bun în continuare.
Care ar fi cele mai atractive și eficiente metode de a-i ajuta pe elevi să învețe cu plăcere (pentru ca ei să fie, astfel, pregătiți oricând de orice fel de evaluări)?
Activitățile de învățare organizate sub formă de joc, întreceri, concursuri, care se pot desfășura individual, în perechi sau în echipă constituie modalități active și eficiente de învățare la această vârstă.
Învățarea digitală, folosind platforme de învățare on-line este de asemenea foarte atractivă pentru copil.
Pentru obținerea unui succes garantat este necesar ca elevul să se familiarizeze cu tipurile de itemi întâlniți în cadrul Testării Naționale.
De aceea recomand aplicarea cunoștințelor și competențelor însușite zi de zi la școală pentru rezolvarea unor itemi de tipul celor administrați prin testările naționale.
În acest sens, pentru antrenament pot fi folosite modelele de teste de pe site-ul ministerului sau auxiliare didactice cu teste concepute după aceeași structură.
Care sunt, în opinia dumneavoastră, greșelile profesorilor și ale părinților ce pot determina anxietate în rândul elevilor atât de mici?
Am constatat că, de cele mai multe ori, stresul copiilor privitor la aceste evaluări este indus de părinți sau de unele cadre didactice, care exagerează rolul și importanța testării, crezând că astfel elevii vor fi motivați să se pregătească mai bine pentru școală.
Ce le spunem copiilor despre aceste evaluări, cum le explicăm necesitatea lor?
Elevilor le explicăm că testarea este una obișnuită, în care ei vor aplica ceea ce au învățat pe tot parcursul anului școlar.
Li se va spune, de asemenea, că nivelul testului este mediu, adică nu va fi greu, dar nici ușor și că trebuie să fie atenți, fiindcă au mai rezolvat exerciții asemănătoare.
Îi liniștim pe elevii noștri și spunându-le că timpul alocat testării este suficient pentru rezolvarea tuturor sarcinilor.
Foarte utilă este organizarea unei „simulări“ a acestor testări folosind modelele de teste furnizate de către minister. Astfel se reduc mult emoțiile, fiindcă elevul știe la ce să se aștepte în momentul evaluării.