LECȚIE ONLINE – Adjectivul

Limba și literatura română – clasa a III-a

Claudia Cojocea - Editor

 

Lecție online – Adjectivul – Limba și literatura română – clasa a III-a – Articol realizat de Iuliana Drăgan (specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar)

 

Dacă doriți să vă împrieteniți cu adjectivul, să îl înțelegeți mai bine,  urmăriți cu atenție, dragi copii, lecția următoare.

 

Pentru început, să ne gândim la cuvinte care să exprime însușiri ale iepurașului din imagine.

 

 

Desigur v-au venit în minte însușiri ca: pufos, mic, maroniu, fricos, rapid, simpatic, tânăr, ager, speriat.

 

Toate părțile de vorbire enumerate mai sus arată însușiri ale substantivului iepuraș. Ele sunt adjective.

 

Așadar, adjectivul este partea de vorbire care exprimă însușiri ale substantivelor ( ale lucrurilor, ale ființelor,  ale fenomenelor ale naturii).

Adjectivul are același număr și același gen ca substantivul pe care îl însoțește și își schimbă forma în funcție de acel substantiv. Spunem:

  • un iepure pufos –  doi iepuri pufoși
  • o iepuroaică pufoasă – două iepuroaice pufoase.

Adjectivul poate sta înaintea sau după substantivul a cărui însușire o arată. Exemplu:

 

 

bufon hazliuhazliul bufon

 

păr roșcatroșcatul păr

 

nas rotundrotundul nas

 

În comunicare adjectivele au rolul și a înfrumuseța, îmbogăți și nuanța exprimarea. De aceea folsiți în compunerile voastre cât mai multe adjective.

 

Exerciții de recunoaștere a adjectivelor:

  1. Subliniem adjectivele din următorul text:

Marea albastră și agitată trimitea valuri uriașe pe țărmul pustiu. Vântul șuierător se apropia. Ploaia măruntă și rece cădea peste iarba deasă și însetată. Înmiresmatele flori multicolore se aplecau bătute de adierea nemiloasă a vântului.

 

Iată cât de sărac ar fi textul de mai sus, dacă am elimina adjectivele:

 

Marea trimitea valuri pe țărm. Vântul se apropia. Ploaia cădea peste iarbă. Flori se aplecau bătute de adierea vântului.

  1. Colorați numai petalele care conțin adjective potrivite pentru substantivele scrise pe fond galben:

 

Exerciții de completare:

  1. Scrieți adjective potrivite pe spațiile punctate:

Buturuga …………………….. răstoarnă carul …………………………… .

Furnica ……………………………… adună ……………………….. grăunțe.

Elevul ……………………………. are caietele ………………………… .

  1. Scrie câte trei adjective potrivite pentru substantivele date:

  1. Scrie adjective cu sens opus celor date :

lung – …………………….                      uriaș – ………………………….

îngust – …………………….                   harnic – ………………………..

curajos – …………………..                   curat – ………………………….

 

Exerciții de analiză a adjectivelor:

  1. Schimbă numărul substantivului și scrie forma potrivită a adjectivului care îl însoțește:

iarnă geroasă  –  …………………………………….(ierni geroase)

flori galbene – …………………………………….( floare galbenă)

lungul drum – ………………………………………..(lungile drumuri)

  1. Transcrie din textul următor numai adjectivele care sunt de genul feminin, numărul plural:

Harnicele albine colindă florile înmiresmate din grădina nouă a bunicilor. Leneșii bondari stau la soare lângă stupii colorați. Frunzele verzi ale copacilor bătrâni foșnesc sub adierile calde ale vântului.

 

(harnicele, înmiresmate, verzi, calde)

 

Exerciții de aplicare:

  1. Scrie o scurtă compunere în care să folosești cât mai multe adjective. Subliniază adjectivele.
4 comentarii la „LECȚIE ONLINE – Adjectivul”
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *