Metoda fonetică, analitico-sintetică în deprinderea cititului la copiii din învățământul primar

Ionut

Primii pași în dezvoltarea cititului

Începerea învățării cititului este un moment important în educația copiilor, iar alegerea metodei de predare a acestuia poate influența semnificativ dezvoltarea abilităților lor de lectură și înțelegere.

În România, metoda fonetică, analitico-sintetică este utilizată în mod tradițional pentru a introduce cititul în clasele primare. Aceasta este recunoscută pentru eficiența sa în predarea limbii române pentru că folosește caracterul fonetic al limbii române, care permite o relație directă între sunet și literă.

Acest liant între cele două elemente îi ajută pe copii să-și dezvolte o bază solidă de citire și înțelegere.

În rândurile următoare, vom descoperi aspecte utile și practice despre metoda fonetică, analitico-sintetică și de ce atât de mulți învățători o utilizează la ora de Comunicare în Limba Română.

Ce este metoda fonetică, analitico-sintetică?

Metoda fonetică, analitico-sintetică presupune o abordare secvențială în învățarea cititului, bazată pe analizarea sunetelor individuale și a literelor corespunzătoare, urmată de combinarea lor pentru a forma silabe și cuvinte.

Este o metodă de învățare logică și bine organizată, care îi ajută pe copii să facă trecerea de la sunetele individuale la cuvinte și propoziții.

metoda fonetica citeste

Metoda are două etape fundamentale:

Etapa însușirii tehnicii cititului – elevii învață să recunoască și să unească sunetele individuale pentru a forma silabe și, mai târziu, cuvinte întregi. Această etapă este importantă pentru creșterea încrederii în abilitățile de citire ale elevului și pentru dobândirea unei fluențe în lectură.

Etapa orientării în textul citit – după ce copiii au încredere în capacitatea lor de a citi, atenția se mută asupra înțelegerii și orientării în text. Citirea devine astfel nu doar un proces mecanic, ci și o sursă de înțelegere și dezvoltare intelectuală. Elevii dezvoltă o bucurie în citire și repetă procesul cu plăcere, fără presiune.

exercitiu de citire clasa pregatitoare

Care sunt avantajele metodei analitico-sintetice?

Mulți învățători consideră această metodă una dintre cele mai eficiente în predarea cititului, în special în limba română, unde relația sunet-literă este, în general, consistentă. Ea prezintă câteva avantaje importante:

Dezvoltarea abilităților de analiză fonetică: Elevii învață să despartă sunetele și să le asocieze cu literele corespunzătoare, ceea ce le întărește capacitatea de a recunoaște structura cuvintelor.

Creșterea încrederii elevilor că pot citi și înțelege ceea ce citesc: Prin învățarea progresivă, copiii câștigă treptat încredere în capacitatea lor de a citi și de a înțelege textele.

Adaptabilitate la nevoile fiecărui copil: Metoda poate fi ajustată la ritmul fiecărui elev, oferind posibilitatea de a insista pe aspectele mai dificile. Această flexibilitate este binevenită în orice clasă.

Importanța metodelor structurate în învățarea cititului

Metodele structurate de predare a cititului, precum metoda fonetică, analitico-sintetică, au fost subiectul multor cercetări care au confirmat eficiența lor în diferite școli din lume.

Conform unui studiu realizat de National Reading Panel din Statele Unite, metodele fonetice sunt deosebit de eficiente în dezvoltarea abilităților de citire la copii.

Studiul arată că elevii care învață să citească folosind metode fonetice au cu 38% mai multe șanse să devină cititori competenți decât cei care folosesc metode nestructurate sau intuitive (National Institute of Child Health and Human Development, 2000).

De asemenea, un alt studiu publicat în Early Childhood Research Quarterly a ajuns la concluzia: ”copiii care sunt expuși la metode fonetice încă de la grădiniță sau clasa pregătitoare obțin scoruri semnificativ mai mari la testele de recunoaștere a literelor și la testele de recunoaștere a cuvintelor decât cei care nu au fost expuși la o astfel de metodă ”(Ehri, Nunes, Willows, 2001).

În România, un raport al Institutului de Științe ale Educației a evidențiat că metoda analitico-sintetică contribuie semnificativ la reducerea analfabetismului funcțional în rândul copiilor din clasele primare.

Elevii care învață prin această metodă își dezvoltă abilități superioare de decodare și recunoaștere a cuvintelor, ceea ce le permite o citire mai fluentă și o mai bună înțelegere a textului.

Sfaturi practice pentru profesorii din învățământul primar

Pentru a maximiza eficiența metodei analitico-sintetice, profesorii pot lua în considerare următoarele sfaturi:

  • Utilizarea materialelor vizuale și audio: Asocierea sunetelor cu imagini și cuvinte poate ajuta copiii să-și dezvolte mai repede capacitățile de recunoaștere a literelor și sunetelor.
  • Împărțirea lecțiilor în sesiuni scurte: Pentru a evita oboseala și pierderea interesului, este recomandat ca lecțiile de citire să fie scurte și frecvente.
  • Feedback constant: Corectarea erorilor în timp real și încurajarea copiilor contribuie la creșterea încrederii și la menținerea interesului pentru citire.
  • Crearea unui mediu de învățare interactiv: Activitățile interactive, jocurile de cuvinte și exercițiile care implică participarea activă a copiilor pot face procesul de învățare mai plăcut și mai eficient.

Metoda fonetică, analitico-sintetică rămâne una dintre cele mai eficiente abordări pentru predarea cititului în școala primară, în special în contextul limbii române. Aceasta le oferă copiilor o bază solidă, atât pentru dezvoltarea abilităților de citire, cât și pentru cultivarea înțelegerii textelor.

Cu sprijinul profesorilor și printr-o aplicare structurată, această metodă poate contribui la formarea unor cititori competenți și entuziaști, pregătiți să descopere lumea prin cuvinte.

Bibliografie articol:

National Institute of Child Health and Human Development. (2000). Report of the National Reading Panel: Teaching Children to Read.

Ehri, L. C., Nunes, S. R., & Willows, D. M. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel’s meta-analysis. Early Childhood Research Quarterly, 15, 17-20.

Institutul de Științe ale Educației, România.

Manualul pentru clasa I, „Comunicare în limba română”, autori Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel   

Scenarii de lecții disponibile în platforma ScoalaIntuitext:  

Sunetul și literele O, o

Sunetul și literele P, p

Poveștile Literelor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *