Învățarea eficientă în era digitală
Prin joc copiii își îmbunătățesc rezultatele școlare
Primii ani de viață sunt foarte importanți pentru fiecare dintre noi. Atunci se pun bazele viitorului adult, atunci se formează încrederea în sine, atitudinea în fața eșecului, determinarea și per total, toate acele calități și abilități care ne ajută să devenim „oameni mari“, autonomi și cu o doză sănătoasă de self esteem.
Tot astfel, și primii ani de școală le formează copiilor noștri atitudinea corectă (sau nu?) în fața educației, a ideii de învățare și a modului în care fiecare dintre ei va dori să descopere – benevol! – cât mai multe lucruri noi.
E un fapt știut acela că noi, oameni mari sau mici deopotrivă, avem o atitudine de respingere în fața oricărui lucru sau acțiuni impuse. Atunci când ne este suspendată libertatea, atunci când „trebuie“ să facem ceva, ei bine, tocmai atunci dorința intrinsecă (presupunând că aceasta ar fi existat sau ar fi putut exista încă dinainte de momentul constrângerii) se topește și este înlocuită de o atitudine de sens contrar: refuzul.
De multe ori, copiii nu știu, nu vor sau nu au disponibilitatea de a analiza cerința părinților, a învățătoarei și de a-i evalua legitimitatea. Odată înțeleasă obligativitatea impusă din exterior, copilul va avea un singur gând: să combată adversarul.
Din aceste motive (și nu numai!) este esențial ca în primii ani de școală să avem în primul rând noi, adulții, atitudinea corectă pentru a putea spera la o relație sănătoasă între copiii noștri și ideea de învățare.
Astfel, specialiștii Intuitext în educație îi sfătuiesc pe învățători și pe părinți să includă jocul în orele „de studiu“ și să ajute astfel la schimbarea unei prejudecăți pe cât de false, pe atât de perdante pentru copii: aceea că jocul e doar distracție, iar învățarea trebuie să fie serioasă și sobră ca un sfinx.
„La vârste mici, și nu numai, aspectul ludic al învățării este foarte important și motivator“, este de părere Cristina Honcioiu, specialist Intuitext în educație.
„Învățarea are o importantă latură relațională, de aceea conectarea cadrului didactic și a părintelui cu copilul, aprecierea efortului depus în sarcină și nu a rezultatului final, încurajarea, încrederea că el va reuși sunt elemente importante în învățare, mai ales în momentele repetitive, dificile sau frustrante pe care le presupune învățarea. “
În plus, copiii au nevoie să se implice activ în propria învățare, să decidă, să simtă că au o anumită libertate în acțiunile lor, să știe că pot greși și că e în regulă să nu știe, că primesc sprijin ca să corecteze și să afle. Aceasta înseamnă de fapt a învăța: a nu ști și a putea să greșești.
Cu atât mai mult în vacanță – un timp al relaxării și detașării de școală/ învățare – copiii vor manifesta pregnant un refuz clar de a evita exact acțiunea specifică școlii: să învețe.
În acest context, specialiștii Intuitext în educație au realizat un produs educațional modern care să le respecte libertatea, autonomia, dorința de a naviga în mediul online și pasiunea pentru joc: ScoalaIntuitext.ro:
Aici, copiii din clasele I-IV găsesc PESTE…
- 800 de animații de predare;
- 450 de jocuri educaționale;
- 70 de teste de evaluare;
- 75 de experimente interactive.
Astfel copiii noștri vor simți că e dorința lor să învețe, să descopere, să exploreze, să afle și prin urmare întreg procesul educațional va avea lejeritate, naturalețe și, deci, eficiență.
Însă pe lângă produsele moderne și eficiente de învățare, care să le încurajeze curiozitatea naturală a celor mici, este important ca și noi, adulții (cadre didactice și părinți) să ținem seama de câteva aspecte pentru a nu-i demotiva pe copii.
Strategia didactică, atmosfera din clasă, gestionarea eventualelor etichetări, răutăți, oferirea de aprecieri centrate pe efort, foarte specifice astfel încât să îi ajutăm pe copii să vadă ei înșiși pașii procesului în rezolvarea sarcinii, acestea îi ajută să vadă cum învață, unde au greșit, cum să se corecteze, să învețe ei înșiși să se evalueze.
Felul cum tratăm noi copilul va deveni modul lui de a se trata.
Foarte important este ca nota copilului să nu reprezinte o miză pentru noi, părinții, sau profesori; copilul simte când valoarea lui sau iubirea față de el depind de o notă.
Este necesar să le explicăm copiilor că nota reprezintă rezultatul unei examinări și e indicat a fi folosită pentru a vedea ce mai trebuie îmbunătățit. Este important ca profesorii și părinții să ofere constant feedback și să ajute copii dacă aceștia nu ating obiectivele stabilite.
Este important să fie încurajată auto-evaluarea, astfel încât copiii să devină capabili să își înțeleagă progresul și să își construiască propriile acțiuni de învățare. Dacă punem accentul pe fiecare copil în parte și renunțăm la ierarhizarea, compararea copiilor și la încurajarea concurenței între copii, atunci vom asigura centrarea pe procesul educațional, nu pe rezultat.
Atitudinea adulților față de greșeală este la fel de importantă și aici mă refer la cum se comportă adultul față de el însuși când greșește: vede greșeala ca pe o oportunitate de creștere. Recunoaște că a greșit și corectează sau se învinovățește/ îi învinovățește pe ceilalți, se rușinează, se pedepsește etc.