Scrisul este un instrument de bază al activității intelectuale: achiziție fundamentală
Etape și importanța unei metode eficiente în predarea scrisului la ora de Comunicare în Limba Română
Scrisul este o abilitate esențială în viață. Pentru învățători, procesul de învățare a scrisului în clasa întâi este tratat cu seriozitate. O metodă bine structurată în predarea scrisului poate face diferența dintre dobândirea deprinderii și provocări repetitive.
Numeroase studii arată că elevii care au o scriere corectă și fluentă devin cititori mai buni. În același timp, ei pun bazele unei gândiri clare și se exprimă mai eficient. Faza de orientare implică stabilirea unor reguli clare ce trebuie urmate pentru învățarea scrisului.
La începutul învățării scrisului, este esențial să stabilim o bază solidă, pe care elevii să construiască succesul școlar ulterior. Fiecare pas este important, iar elevii au nevoie de suport în depășirea obstacolelor.
Conform cercetărilor realizate de National Center for Education Statistics (NCES), copiii care învață să scrie corect de la început au șanse cu 60% mai mari să dezvolte un stil cursiv și rapid în scris până la clasa a III-a. Așadar, această fază include:
- învățarea poziției corecte a corpului,
- mânuirea instrumentului de scris
- stabilirea regulilor de igienă a scrisului.
2. Faza analitică: Cum recunoașterea fonemelor influențează succesul în scriere
După faza de orientare, elevii intră în etapa de analiză, unde recunoașterea fonemelor (cel mai mic segment sonor care distinge sensuri lexicale) și grafemelor (cea mai mică unitate semantică distinctivă) devine de interes major.
Potrivit unui studiu publicat în The Reading Teacher, copiii care stăpânesc relația dintre sunet și literă înainte de clasa a II-a dezvoltă abilități avansate de citire și scriere cu până la 80% mai rapid decât colegii lor.
Nu-i de mirare că majoritatea învățătorilor depun un efort considerabil în această fază, prin exerciții repetate de scriere și pronunțare a fonemelor. În acest mod, elevii dobândesc o înțelegere mai profundă a limbii și își fixează corect formele literelor.
3. Faza sintetică: Automatizarea scrisului și creșterea fluenței
În faza finală, scrierea devine un proces automatizat, iar viteza și claritatea scrisului cresc de la un exercițiu la altul. În această etapă, învățătorii se concentrează pe exersarea constantă, încurajând elevii să își accelereze ritmul fără a compromite lizibilitatea și estetica. Procesul este fluid și necesită ancorarea atenției elevilor în dezvoltarea scrierii automate.
Importanța unei metode structurate și rolul învățătorului
Un învățător care aplică o metodă bine structurată poate transforma deprinderea scrisului într-o experiență captivantă și educativă.
Potrivit International Literacy Association, elevii care învață să scrie corect încă de la început au cu 50% mai puține dificultăți în achiziția altor competențe academice, cum ar fi cititul și comunicarea verbală.
Rolul cadrului didactic nu este doar de a exemplifica, ci și de a încuraja progresul fiecărui copil, oferindu-i feedback și ghidare personalizată. Elevul nu se simte singur și depășește mai ușor provocările legate de scriere.
Scrisul este fundația succesului academic
Învățarea scrisului este un proces complex, care necesită răbdare, metodă și o atenție sporită la diferite detalii. Printr-o structurare atentă, deprinderea scrierii devine un pilon pentru formarea intelectuală și emoțională a copiilor de-a lungul vieții lor.
Ca învățători, este important să conștientizăm valoarea acestui proces și să utilizăm metode variate pentru a ajuta elevii să dobândească o scriere cursivă și corectă, construind astfel fundația succesului lor academic.
—
Bibliografie
National Center for Education Statistics (NCES) – Statistici și analize privind evoluția abilităților de citire și scriere la elevii din școala primară, disponibile pe www.nces.ed.gov.
The Reading Teacher – Jurnal academic dedicat metodelor de predare a cititului și scrierii în învățământul primar, cu accent pe relația fonem-grafem în dezvoltarea abilităților lingvistice, International Literacy Association, 2020.
Journal of Educational Psychology – Publicație privind impactul abilităților automate de scriere asupra performanțelor academice, accesibilă prin baze de date academice la adresa www.apa.org/pubs/journals/edu.
International Literacy Association – Raport asupra efectelor deprinderii scrisului corect și cursiv asupra altor competențe academice, 2021, disponibil pe www.literacyworldwide.org.
Mariana Norel, Metodica predării limbii și literaturii române în învățământul primar – Capitolul 4.5, „Deprinderea scrierii”, Brașov, 2010.
Manual „Comunicare în limba română – Manual pentru clasa I”, Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel
Comunicare în limba română – Caietul elevului pentru clasa I, Mirela Mihăescu, Ștefan Pacearcă, Anița Dulman, Crenguța Alexe, Otilia Brebenel
Scenariu de lecție: „Sunetul și litera f de tipar și de mână.”