Cum se pregătesc învățătorii pentru începerea noului an școlar?

Ionut

Noul an școlar se apropie cu repeziciune și, de aceea, ne-am  întrebat: Cum se pregătesc învățătorii pentru provocările din toamnă? În acest sens, am avut plăcerea de a discuta cu prof. înv. Dana Vanghelie despre cum se pregătește pentru începerea noului an școlar.

Îi mulțumim pentru împărtășirea cu generozitate a procesului ei de pregătire pentru noul an. Vă invităm să citiți rândurile următoare pentru a descoperi lucruri interesante despre cum un învățător, cu experiență, abordează provocările asociate începutului de an școlar.

Veți descoperi cât de important este cadrul legal de desfășurare a activității, planificarea materiei, tipurile de învățare sau deficiențele ale elevilor, alegerea și pregătirea resurselor educaționale, amenajarea sălii de clasă și cum ȘcoalaIntuitext reprezintă un sprijin în activitatea didactică.

Pregătirea pentru începerea unui nou an școlar este esențială pentru a asigura un start reușit și o experiență educativă de calitate elevilor mei. De aceea, încep încă din timpul verii, când fac primele liste cu ce doresc să urmăresc. În mare, punctele majore sunt legate de:

  • Cadrul legislativ;
  • Planificarea materiei și a resurselor;
  • Amenajarea clasei;
  • Dezvoltarea personală și profesională.

Cunoaşterea cadrului legal care stabileşte limitele între care îmi desfăşor activitatea este importantă, oferindu-mi încredere și claritate în luarea deciziilor legate de predare și gestionarea situațiilor din sala de clasă, contribuind la crearea unui mediu educațional eficient, etic și sigur. Noua Lege a educaţiei vine cu modificări cu care trebuie să ne familiarizăm atât noi, profesorii, cât şi părinţii elevilor noştri.

De multe ori, aceştia îşi amintesc cum era „pe vremea lor” şi au nevoie de sprijinul nostru pentru a înţelege schimbările ce au avut loc. De asemenea, este important să ştie ce prevăd regulamentele şcolare, care este structura acestui an şcolar, care sunt zilele libere, pentru a îşi organiza activitatea familiei. În acest scop, selectez principalele puncte de interes pentru beneficiari şi alcătuiesc un buletin de prezentare, pe care îl voi înmâna părinţilor la prima noastră întâlnire.

Planificarea materiei îmi ocupă cel mai mult timp. Aceasta începe cu citirea cu atenţie a programei. Subliniez, scriu notiţe pe margine, orice mă ajută să înţeleg şi să stabilesc foarte clar ce urmăresc să realizez până la sfârşitul anului şcolar. Programarea conţinutului pe module este orientativă, stabilirea timpului exact acordat fiecărei noţiuni sau competenţe stabilindu-se abia după perioada evaluării iniţiale, când elevii îmi vor oferi o imagine corectă a nivelului de la care pornesc. În această etapă realizez şi schiţele adaptărilor curriculare pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, pe care le voi definitiva tot după evaluările de început de an şcolar. În paralel, încerc să aflu cât mai mult despre tipurile de tulburare de învăţare sau deficienţe ale acestor elevi, pentru a le putea oferi educaţia de care au nevoie.

Alegerea și pregătirea resurselor educaționale pot face o mare diferență în eficacitatea predării și în înțelegerea conţinuturilor. Din fericire, trăim într-o epocă în care oricine vrea să înveţe găseşte materiale potrivite pentru subiectul căutat. Partea cea mai grea revine selectării, dar aici mă bazez mult pe experiența de la clasă. În ultimii ani am folosit atât resurse pe suport de hârtie, cât şi digitale.

Am observat că acestea din urmă, prin flexibilitatea şi accesibilitatea lor, au un mare impact asupra elevilor. De un mare ajutor mi-a fost platforma Şcoala Intuitext, ce s-a remarcat prin furnizarea de resurse educaţionale interactive, adaptate la diferite nivele de cunoaştere și discipline.

Am găsit aici filme de predare, jocuri de exersare, fişe de lucru (atât printabile, cât şi digitale), teste de evaluare. Îmi place că la finalul testelor obţin informaţii clare despre fiecare elev, dar şi despre clasă, ca întreg, sub forma unui raport. Aflu, astfel, pe ce competenţe trebuie să insist, care conţinuturi au fost asimilate, ba chiar găsesc şi schiţe de lecţii pe care le pot prelua ca atare sau le adaptez clasei mele.

O atenţie specială acord şi amenajării sălii de clasă. Consider că o încăpere bine organizată și curată reflectă profesionalismul profesorului și poate oferi un exemplu pentru elevi în ceea ce privește ordinea și responsabilitatea. Încerc să creez un spațiu de învățare vesel, atractiv, în care elevii să se simtă bineveniți.

Nu înțeleg noțiunile noi din clasă? Ce uităm să facem noi, părinții

Nu împodobesc pereţii în exces, încercând să postez doar acele materiale de care copiii au nevoie în primele luni de şcoală, urmând ca, pe parcurs, să le schimb în funcţie de nevoi. Amenajarea potrivită poate minimiza distragerile și poate îmbunătăți concentrarea elevilor, iar organizarea clară a materialelor și a spațiului poate ajuta la menținerea unui mediu propice învățării.

Pregătirea pentru un nou an școlar nu trebuie să fie doar despre organizare și planificare, ci și despre grijă față de propria ta persoană. Pentru că elevii mei merită ce este mai bun, investesc în dezvoltarea personală și profesională, îmbunătățindu-mi abilitățile de predare și învățare. De asemnea, îmi aloc timp pentru a învăța lucruri noi, participând la workshop-uri, seminarii sau cursuri de formare, pentru a fi la curent cu cele mai recente practici în domeniul educației.

Deşi pentru unii poate suna egocentrist, consider că este foarte important ca, în pregătirea pentru noul an şcolar, să acordăm o atenţie deosebită propriei persoane. Atunci când ne simțim bine și suntem într-o stare de bine, putem preda mai eficient și cu mai multă pasiune. Sănătatea mentală și fizică influențează modul în care interacționăm cu elevii și cum livrăm conținutul. Timpul pe care ni-l acordăm nouă înşine poate stimula creativitatea și inovația.

Vacanța de primăvară!

Când avem momente de relaxare și reflecție, putem dezvolta noi idei pentru lecții sau activități care să facă învățarea mai captivantă. Acordând importanță propriei bunăstări îi putem inspira pe elevi să facă același lucru. Este important ca elevii să înțeleagă că sănătatea și starea de bine sunt priorități.

În concluzie, prin planificare atentă și pregătire adecvată, putem începe un an şcolar echilibrat. Dar dacă planurile noastre nu ies întotdeauna aşa cum ne-am propus, să nu uităm că mediul de învăţare este unul dinamic şi variabil, iar flexibilitatea şi capacitatea de adaptare sunt două trăsături esenţiale ale profesorilor, dovedind o mentalitate deschisă, creativitate şi atitudine pozitivă faţă de schimbare.

Spor în noul an școlar!

Dacă aveți nevoie de un asistent educațional modern în noul an școlar, achiziționați cu încredere platforma Școala Intuitext.

Veți descoperi o platformă interactivă ce conține resurse educaționale și funcționalități menite să vă facă munca mai ușoară!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *