Aflarea termenului necunoscut – Matematica si explorarea mediului clasa a II-a

Lecții online – SPECIAL ScoalaIntuitext.ro

Anca

 

Exercițiile și problemele de aflare a unui termen necunoscut la adunare și scădere vi se vor părea, dragi copii, mult mai ușor de rezolvat dacă urmăriți cu atenție lecția următoare.

 

Aflarea termenului necunoscut folosind metoda balanței

Pentru a înțelege cum funcționează o balanță să ne gândim puțin la balansoarul din parcul de joacă:

 

balanosar copii

 

Pentru a echilibra balansoarul, astfel încât copii să se poată legăna, trebuie ca de fiecare parte să se așeze număr egal de copii, astfel:

  • 1 copil în dreapta și 1 copil în stânga

sau

  • 2 copii în dreapta și 2 copii în stânga.

Asemănător, Geo și Ema au echilibrat balanța deoarece fiecare a așezat pe talerul său același număr de cuburi, știind că toate cuburile cântăresc la fel:

 

geo si ema

 

Au reușit să mențină balanța în echilibru dacă:

 

  • Ema și Geo au adăugat același număr de cuburi:

adunarea numerelor

 

  • Amândoi au dat deoparte același număr de cuburi:

 

Să privim puțin balanța următoare:

ursuleti balanta

 

Ea nu se află în echilibru deoarece pe talerul A avem un număr mai mare de jucării. Pentru a o echilibra avem două variante:

 

  • Varianta 1: Să mai dăm jos jucării dintre cele 4 de pe talerul A. Dar câte? Notăm cu a numărul jucăriilor pe care le dăm jos. Putem scrie astfel:

 

4 – a = 1

a = 4 – 1

a = 3

 

  • Varianta 2: Să adăugăm jucării pe talerul B. Dar câte? Vom nota cu a numărul celor adăugate. Putem scrie:

 

4  = 1 + a   sau   1 + a = 4

 a = 4 – 1

a = 3

 

Aflarea termenului necunoscut folosind proba adunării și a scăderii

 

  1. Aflarea termenului necunoscut la adunare:

Știm că proba adunării se poate efectua prin operația inversă, adică prin scădere. Pentru a calcula un termen necunoscut la adunare se scade din sumă termenul cunoscut.

 

Exemplu:

 

m + 13 = 25                                      34 + n = 94

m = 25 – 13                                      n = 94 –34

 m = 12                                               n = 60

 

  1. Aflarea termenului necunoscut la scădere:
  • La scădere, dacă termenul necunoscut este descăzutul, acesta se află adunând diferența cu scăzătorul.

Exemplu:

 

d – 27 = 30

d = 30 + 27

d = 57

 

  • Dacă termenul necunoscut este scăzătorul, acesta se află scăzând diferența din descăzut.

Exemplu:

 

52 – s = 12

 s = 52 – 12

s = 40

 

Aflarea termenului necunoscut prin încercări

 

O altă metodă pe care o poți folosi este aceea prin care, în urma unor încercări succesive,  găsești termenul necunoscut.

 

Exemplu:

 

33 + a = 81

 

Presupunem că a = 40. Efectuăm adunarea:

 

33 + 40 = 73

 

Am obținut ca rezultat un număr prea mic, 73 < 81, deci a este un număr mai mare decât 40.

 

Încercăm varianta a = 50. Înlocuim în exercițiu, apoi calculăm:

 

33 + 50 = 83

 

Suma 83, obținută de această dată, este mai mare decât 81. Deci a este un număr mai mic decât 50.

 

Încercăm varianta a = 48:

 

33 + 48 = 81

 

Am obținut 81, suma corectă, deci a = 48.

 

Probleme care se rezolvă aplicând calculul termenului necunoscut

 

Poți întâlni în culegeri mai multe tipuri de probleme care se pot rezolva aplicând calculul termenului necunoscut. Iată rezolvarea câtorva dintre ele:

 

  1. Diferența a două numere este 14, iar descăzutul este 51. Aflați scăzătorul.

51 – s = 14

s = 51 – 14

s = 37

 

  1. Mă gândesc la un număr. Dacă îl adun cu 49, obțin 94. La ce număr m-am gândit?

n + 49 = 94

n = 94 – 49

n = 45

 

  1. Câte alune îi mai trebuie veveriței să umple scorbura, dacă a strâns deja 67, iar în scorbură încap 100?

a + 67 = 100

a = 100 – 67

a = 33 (alune)

 

  1. Ce vârstă are Mihai, dacă este cu 28 de ani mai tânăr decât tatăl său, care tocmai a împlinit 42 de ani?

Rezolvare:  v + 28 = 42

v = 42 – 28

v = 14 (ani)

 

 

Ți-a plăcut articolul? Urmărește-ne și pe Youtube!

 

 
 

DESCOPERĂ ȘI ALTE LECȚII ONLINE AICI

 
6 comentarii la „Aflarea termenului necunoscut – Matematica si explorarea mediului clasa a II-a”
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *