Idei de învățare mai eficientă

Sfaturile învățătorilor

Claudia Cojocea - Editor
Idei de învățare mai eficientă
Idei de învățare mai eficientă – Sfaturile învățătorilor

(Idei de învățare mai eficientă. Sfaturile învățătorilor – interviu cu Iuliana Drăgan, specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar)

În clasele primare, îndeosebi la începutul acestei perioade, copiii trebuie să se obișnuiască cu școala, cu responsabilitățile și chiar cu ideea de studiu zilnic. Cât de important este acest start și cum îi putem ajuta pe copii să privească educația cu ochi buni?

Școlaritatea este o etapă importantă în viața fiecărui copil. Chiar de la debutul vieții de școlar, pentru copil intervin schimbări majore în programul zilnic.

Acum el are un program mai riguros, reguli noi de respectat, sarcini de îndeplinit, trebuie să devină mai responsabil.

Mai târziu, începând cu clasa I, programul de studiu se extinde și după plecarea de la școală cu temele pentru acasă.

Nu este deloc ușor unui copil de 6-7 ani să facă față acestor schimbări în viața lui, care devine acum mai organizată și cu responsabilități noi.

De aceea cadrele didactice și părinții trebuie să-l înțeleagă, să-l sprijine și să-l ajute pe cel mic să depășească inerentele probleme apărute în această perioadă.

Formarea unor deprinderi de lucru, respectarea unor rutine și a unui program zilnic îl ajută pe copil, conferindu-i mai multă siguranță și încredere în sine.

Adesea, cadrele didactice se plâng de lipsa de atenție a copiilor, de faptul că vorbesc în ore, că nu se concentrează, că se joacă, că nu-și notează temele etc. Credeți că dezvoltarea atenției copiilor depinde și de măiestria învățătorului de a le stârni interesul?

Da, atenția copiilor poate fi captată de activitatea desfășurată în clasă și, desigur, măiestria învățătorului, talentul lui pedagogic au o foarte mare importanță.

Atenția se educă și ea, însă cu cât activitatea didactică este mai interesantă pentru copil, mai interactivă și mai atractivă, cu atât el se va concentra cu succes pe sarcina didactică pe care o are de îndeplinit.

Stă în puterea profesorului ca orice conținut din materia școlară să „îmbrace” o formă atractivă de prezentare pentru cel mic. Aspectul ludic pe care noi, cadrele didactice, îl conferim predării-învățării este un exemplu elocvent în acest sens.

Dar noi, părinții, cum îi putem ajuta pe copii să-și antreneze răbdarea și concentrarea?

Exemplul personal este o modalitate de a ne educa copilul. Dacă părintele este calm, răbdător și mereu dispus să îl asculte pe copil, acest comportament va fi transferat și către acesta.

Mulți părinți se plâng de faptul că celui mic nu îi place să citească. Cel mai bun mod de a schimba ceva în acest sens este să găsiți un moment din zi, poate să fie înainte de culcare, când toți membrii familiei își iau cartea preferată și citesc împreună.

Este un mod excelent de a antrena răbdarea și concentrarea copilului.

O problemă frecventă, și nu doar în clasele I-IV, o reprezintă temele pentru acasă. Ce înseamnă, mai ales pentru ciclul primar, un volum corect de teme?

La ciclul primar, efectuarea temelor de acasă nu trebuie să-i ocupe elevului mai mult de o oră. Tema trebuie să fie ușor de realizat de către copil, fără a implica ajutorul unui adult și să fie o continuare firească a activității desfășurate la clasă.

Sfatul nostru pentru părinte este să îi acorde totală independență copilului la efectuarea temei. La final puteți trece în revistă ceea ce a lucrat copilul și să faceți câteva observații.

De preferat ar fi să vizați aspectele pozitive și mai puțin pe cele negative.

Încerc să găsesc un fir roșu între lipsa atenției din timpul orelor și refuzul de a-și face temele acasă. Credeți că o posibilă explicație ar fi instrumentele de studiu neadaptate, poate, nevoilor noilor generații de copii ai erei digitale?

Am observat că acei copii care manifestă un oarecare deficit de atenție în timpul orelor de curs sunt foarte implicați și activi în cadrul momentelor din lecție desfășurate cu ajutorul instrumentelor digitale.

Dacă am avea mijloacele necesare ca temele pentru acasă să fie în format digital, cu siguranță vom avea numai elevi care lucrează cu plăcere tema de acasă.

În ultima perioadă, s-a observat o revitalizare a produselor de învățare. Avem manuale digitale, CD-uri educaționale și chiar platforme de învățare online. În ce măsură îi ajută pe copii, mai mult decât clasicele manuale, astfel de instrumente de studiu?

În general, folosirea instrumentelor digitale este foarte antrenantă pentru elevi, le mobilizează atenția, îi motivează și le facilitează înțelegerea conținuturilor. Elevii participă cu plăcere la lecție, sunt mai creativi și mai implicați.

Folosite judicios în cadrul lecției, produsele de învățare digitale sporesc calitatea actului didactic și optimizează învățarea.

Pentru clasele I-IV, ScoalaIntuitext.ro este un astfel de produs educațional, ce are la baza conceptul de învățare prin joc. Cât de mult contează includerea elementelor ludice în procesul de predare-învățare?

Introducerea elementelor de joc în procesul de predare-învățare și-a dovedit de mult timp importanța pentru eficacitatea învățării.

La joc elevii participă cu plăcere mobilizând toate resursele de care sunt disponibili. Prin joc sunt antrenate atenția, gândirea, imaginația și creativitatea.

Jocul induce emoții și sentimente pozitive, stimulează motivația intrinsecă și resursele volitive ale copilului.

Jocurile didactice digitale propuse de platforma de învățare ScoalaIntuitext.ro ilustrează cu prisosință cele arătate anterior și sunt un real sprijin în învățare pentru elevii ciclului primar.

Ele includ o paletă bogată de discipline școlare: de la matematică și limba română până la științe ale naturii.

 Cum ați caracteriza generațiile noi de copii și cum credeți că ar trebui adaptate metodele de predare astfel încât să apropiem informația de ei?

Dovedindu-și eficacitatea, folosirea instrumentelor digitale de învățare capătă din ce în ce mai mult teren în spațiul școlar din țara noastră și din lume.

Acesta se întâmplă pentru că în prezent lucrăm cu o generație de copii „digital nativi”, iar noi, cadrele didactice, trebuie să ne adaptăm permanent realităților școlii și generațiilor noi de elevi.

Este de necontestat că învățarea digitală este viitorul.

 Dar părintii de astăzi cum sunt, ce își doresc și ce așteptări mai au de la școală? În contextul în care dezvoltarea emoțională a devenit un punct de interes deosebit, mă întreb dacă părinții mai sunt concentrați pe note sau dacă sunt mai degrabă interesați de fericirea copiilor lor.

În general, părinții elevilor din ciclul primar doresc ca cei mici să se simtă bine la școală, să vină cu plăcere, să desfășoare activități atractive.

De asemenea, doresc rezultate școlare bune, concretizate în calificative dezirabile, iar școala să le asigure cunoștințele academice necesare, să le formeze copiilor deprinderi de conduită civilizată și trăsături pozitive de caracter.

 

Nu uita sa dai share:Share on Facebook
Facebook
140Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
2 comentarii la „Idei de învățare mai eficientă”
  1. Era digitală o fi bună pt un adult. Pt un copil de ciclu primar e mai mult dăunătoare decât benefică…și asta nu o spun eu, cadru didactic, ci o spun specialiștii, care atrag mereu atenția asupra nonbeneficiului pe care tehnologia digitală o aduce în dezvoltarea proceselor gândirii, atenției, etc, la această vârstă fragedă. Creierul copilului are alt ritm de dezvoltare și nu face față vitezei cu care se derulează informația. De aici rezultă nr crescând al copiilor hiperactivi – ei vor mereu altceva, mereu mai repede, mereu ”super”, mereu ”wow”, iar creierul lor nu are timp să prelucreze, să aprofundeze, să fixeze aproape nimic…de aici vine o mare superficialitate-însușire preponderentă a generațiilor de azi. Din aceste motive, eu, cadru didactic în învățământul primar, cred că supertehnologia asta, (care ne invadează viața) ar trebui folosită mai critic la vârste mici…să-i lăsăm întâi să se dezvolte intelectual, emoțional, psihic…și fizic și apoi să uzăm de tehnologia digitală. Altfel copiii noștri vor deveni niște roboței care vor apăsa pe butoane…și atât!

    1. Multumim, doamna Pop, pentru opinia dvs. si ne cerem scuze pentru intarzierea cu care va raspundem.

      Asa este, impartasim preocuparea pentru dezvoltarea sanatoasa a copiilor si pentru folosirea tehnologiei cu simt critic. Device-urile, jocurile si internetul sunt doar atat: instrumente.

      De aceea, folosirea nepotrivita, excesiva, in momentele nepotrivite va fi daunatoare. Si tocmai pentru ca tehnologia este peste tot acum, iar copiii nu mai pot fi tinuti departe de ea, o parte din misiunea noastra este sa ii invatam sa foloseasca aceasta tehnologie cu masura si in scopul invatarii si dezvoltarii. Sau, exact cum ati spus dvs., cu simt critic.

      Doar asa vom avea copii care vor sti sa vada in tehnologie un sprijin pentru eficienta si nu un refugiu (https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-a0034857.pdf)).

      Din nou, va multumim pentru feedback si va dorim o zi buna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *