Cât trebuie să dureze temele pentru acasă

Când ajung temele să nu mai fie atât de bune

Claudia Cojocea - Editor
Cât trebuie să dureze temele pentru acasă
Cât trebuie să dureze temele pentru acasă

(interviu realizat de Claudia Cojocea cu Iuliana Drăgan, specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar)

Care este, în opinia dvs., un volum corect de teme pentru acasă? Când e prea mult?

În general, la clasele primare, tema de acasă nu trebuie să depășească o oră de lucru efectiv. Ca întindere în timp, tema poate dura mai mult dacă cel mic obișnuiește ca pe parcurs să ia pauze dese sau să întrerupă efectuarea temelor pentru a se juca, a viziona un desen animat sau pentru altă activitate recreativă.

Aici mai trebuie adăugat un aspect important. La clasele pregătitoare nu este recomandat să se dea teme pentru acasă.

De asemenea, ca profesor, am în vedere o echilibrare a volumului temelor zilnice. De exemplu, dacă anticipez că într-o zi tema la limba română este de mai mare întindere, copilul va primi mai puține teme la celelalte discipline sau va primi o parte din temă cu caracter facultativ.

Cum privesc părinții temele pentru acasă – ce feedback primiți de la ei, cât de ușor reușesc să-i ajute pe copii să le facă, cât durează?

Periodic îi consult pe părinți, în întâlnirile noastre, cu privire la volumul temelor. Îi întreb cât timp le ia copiilor efectuarea temelor de acasă și cât de împovărătoare sunt. Îmi reglez activitatea în funcție de răspunsurile primite de la aceștia. Le amintesc când am ocazia că „temele sunt pentru copii și nu pentru părinți”.

Apropo de părinți, unii spun că sunt prea puține teme, alții că sunt prea multe. Care tabără e mai numeroasă?

În general, părinții nu contestă volumul temelor primite de elevi, dar am avut numeroase cazuri în care un părinte dorea să dau teme suplimentare copilului dumnealui, fiindcă voia ca acesta să exerseze mai mult și recunoștea faptul că cel mic refuză temele primite de la părinți și este mai conștiincios dacă temele vin de la învățător.

Dintre părinții care vor teme mai multe, care vor cât mai multe activități, opționale, cum completează programul de școală al copiilor? Își doresc auxiliare în plus, culegeri, reviste?

Da, mulți dintre părinți mă consultă fiindcă doresc în plus o culegere de exerciții potrivită pentru copil ori un auxiliar care să îi ajute la redactarea compunerilor, cărți de beletristică accesibile vârstei, cărți și reviste despre domenii științifice care îl pasionează pe copil.

În ultima perioadă, au apărut și produse de învățare online, care își propun să apropie informația de copii într-un mod cât mai plăcut. Aveți idee, părinții sunt deschiși către astfel de produse sau ar fi mai degrabă tentați să vadă calculatorul drept un instrument de entertainment și atât?

Părinții sunt interesați de softurile educaționale și preferă ca cei mici să stea în fața unui ecran pentru activități de învățare digitală și mai puțin pentru entertainment. De fapt, produsele digitale de învățare pentru copiii, cum este de exemplu ScoalaIntuitext.ro, presupun și elemente de joc și de aceea copiii le percep ca pe niște jocuri, care îi relaxează, le captează total atenția și interesul. De fapt ei învață fără efort, jucându-se.

Cum sunt copiii de astăzi față de generații mai vechi, de acum 5-10 ani, să spunem?

Copiii din zilele noastre sunt mai activi, mai energici și mai spontani, sunt nerăbdători și vor răspunsuri rapide la problemele care îi frământă. Sunt obișnuiți să primească informația prin cât mai mulți analizatori simultan, de aceea învățarea digitală este foarte potrivită pentru ei.

Dar părinții? Cum sunt ei, ce așteptări au de la dvs., cum comunică, ce temeri au, ce așteaptă de la școală?

Părinții au programul foarte încărcat și, ca urmare, au din ce în ce mai puțin timp pentru educația copilului. De aceea au foarte mare încredere în școală și în capacitatea acestei instituții de a oferi o educație completă copilului. Solicită activități opționale care să se desfășoare în școală după amiaza, cum ar fi: aprofundarea unei limbi străine, diferite sporturi, șah, dansuri, muzică.

Pe lângă întâlnirile față în față, canalele de comunicare ale cadrului didactic cu părinții s-au diversificat și s-au modernizat, venind astfel în ajutorul acelor părinți foarte ocupați: telefon, rețele de socializare, grupuri pe site-uri specializate (SuntPărinte.ro), alte grupuri (WhatsApp).

Nu uita sa dai share:Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *