Tehnologia digitală și competențele secolului 21: cum pregătiți elevii pentru viitor

Ionut

Cum puteți pregăti elevii pentru provocările viitorului?

Accelerarea progresului tehnologic aduce numeroase modificări în societate. Fiecare strat este afectat, cu implicații de intensități diferite. Viitorul va fi complex, fundamentat pe revoluția inteligenței artificiale și a tehnologiilor emergente. În acest context, profesorii români au sarcina dificilă de a ajuta elevii să fie cât mai bine pregătiți pentru nenumăratele provocări ale viitorului.

Competențele necesare pentru a prospera în societatea secolului 21 se schimbă de la o lună la alta. Apar tehnologii noi care influențează dezvoltarea skill-urilor necesare în viitor. Aspirațiile elevilor încep să se formeze în clasele primare, iar competențele le pot transforma în realitate.

Profesorii români vor fi nevoiți să se îndepărteze de spectrul predării tradiționale dacă doresc, cu adevărat, să-și ajute elevii să dezvolte competențe adecvate viitorului. De la gândirea critică și creativă, la abilități fluide de adaptare și reziliență la schimbare, pregătirea elevilor necesită o abordare multidisciplinară și utilizarea adecvată a tehnologiei digitale.

ScoalaIntuitext.ro vă poate asista în acest demers dificil. Am explorat modurile în care tehnologia digitală contribuie la formarea competențelor necesare elevilor pentru a reuși în viitor. Ne-am ghidat după gânditorii Sir Ken Robinson și Yuval Noah Harari, care au stăruit considerabil asupra acestui subiect.

educatia intr-o scoala moderna

Competențele esențiale ale secolului 21

Sir Ken Robinson consideră creativitatea, gândirea critică și colaborarea socială drept competențe esențiale pentru elevii care vor ajunge la maturitate într-un prezent complex, cu schimbări frecvente și instabilități tehnologice.

Elevii români sunt deja bombardați zilnic cu informații diverse, modele variate și presiuni sociale greu de imaginat în anii precedenți.

Trecând peste aspectul negativ al unor rețele de socializare, internetul asigură acces la posibilități infinite de dezvoltare personală.

Tânărul poate accesa o gamă variată de informații, care îi dezvoltă capacitatea de a genera idei inovatoare și de a colabora eficient cu alte persoane.

Tehnologia digitală trebuie să fie prezentă în școli

În România, tehnologia digitală este adoptată progresiv și în funcție de capacitățile financiare ale școlilor. Există diferențe majore între mediul rural și cel urban, însă un lucru este evident: tehnologia digitală ajută elevii să performeze la școală și ușurează considerabil munca învățătorilor.

În același timp, prin intermediul resurselor online, a aplicațiilor și a platformelor educaționale, dar și a inteligenței artificiale, tehnologia digitală poate juca un rol esențial în dezvoltarea competențelor menționate de Sir Ken Robinson.

Elevii vor folosi formele tehnologiei digitale pentru a învăța în propriul ritm și să exploreze subiecte într-un mod interactiv și plăcut. Ei vor fi puși în situația de a rezolva probleme complexe prin intermediul gândirii critice și a flexibilității intelectuale.

educatie pentru competentele viitorului

Cum pregătim elevii pentru viitor?

În cartea „21 de lecții pentru secolul XXI”, istoricul Yuval Noah Harari menționa că una dintre cele mai mari provocări ale educației moderne este aceea de a învăța elevii cum să învețe.

Învățătorul are rolul important de a prezenta elevilor adevăratele valori ale tehnologiei. Având în vedere că tehnologia înseamnă viitor, elevii merită să știe cum să se descurce cu darurile ei.

Din cauza expunerii masive la diverse canale de social media, foarte puțini tineri au capacitatea de a învăța și de a înțelege conținutul accesat. Așadar, învățătorii au sarcina de a crea contextul optim pentru ca elevii să se adapteze și să înțeleagă informații diverse, livrate într-un ritm rapid. În același timp, aceștia oferă repere utile elevilor în identificarea resurselor potrivite dezvoltării lor educaționale și nu numai.

Tehnologia digitală poate ajuta mult învățătorii în îndeplinirea acestui obiectiv. Cum? Ei au acces la resurse digitale diverse și, implicit, la metode interactive de predare, învățare și testare. Jocurile de exersare, filmulețele de predare, fișele de lucru și testele digitale antrenează elevii și le stimulează atenția.

În concluzie

Sistemul educațional românesc trebuie să adopte tehnologia digitală și să le ofere elevilor acces la experiențe interactive de învățare. În contextul accelerării progresului tehnologic (inteligența artificială, robotică, nanotehnologie și bioinginerie) și a transformării sociale, pregătirea elevilor pentru viitor nu se poate rezuma doar la predarea de cunoștințe specifice.

Gândirea critică și creativă, colaborarea socială, abilitatea de a învăța continuu și de a se adapta la schimbări frecvente reprezintă competențe de cultivat încă de la vârste fragede. Acest lucru se întâmplă deja în țările din peninsula Scandinavă unde învățarea prin joacă, creativitatea și coeziunea socială fac parte din programa școlară.

Tehnologia digitală, utilizată eficient și des, poate fi un instrument util în acest demers. ScoalaIntuitext.ro reprezintă o opțiune de avut în vedere, mai ales dacă recunoașteți validitatea cultivării competențelor expuse de Sir Ken Robinson și Yuval Noah Harari.

Vă suntem alături în pregătirea elevilor pentru provocările viitorului!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *