Cum să dezvoltați competența de a descrie obiectele, ființele din universul imediat sau imaginar la clasa a III-a

Didactica disciplinelor CLR și LLR din învățământul primar

Emilia Paraschiv
scoala educatie moderna in Romania

În clasa a III-a, elevii continuă să exploreze lumea din jurul lor, învățând  despre diferitele tipuri de obiecte și ființe, caracteristicile lor fizice, morale și rolul pe care îl joacă în viața noastră. De asemenea,  aceasta este o etapă foarte importantă pentru dezvoltarea imaginației și a gândirii critice.

O modalitate importantă de a sprijini dezvoltarea acestor abilități este prin propunerea elevilor de sarcini de lucru care să-i încurajeze, motiveze să descrie obiectele și ființele din universul lor imediat sau imaginar într-un mod inedit, să caute atât caracteristici comune, cât și pe cele surprinzătoare, definitorii pentru  obiectele sau ființele pe care le descriu.

Exemple de sarcini de lucru

Iată câteva exemple de sarcini de lucru care pot fi utilizate pentru a dezvolta competența de a descrie obiecte, ființele din universul imediat sau imaginar la clasa a III-a:

  • Sarcini de lucru care a căror rezolvare se bazează pe simțuri:

    • Descrie o pisicuță folosind atingerea, mirosul, gustul, vederea și auzul.
    • Dacă ai fi o mașină, cum te-ai simți ? Ce miros ai avea? Ce gust? Cum te-ai simți la atingerea cu vârful degetelor? Ce sunete ai scoate? Cum ai arăta vizual?
  • Sarcini de lucru pentru dezvoltarea imaginației:

    • Scrie o poezie, o poveste sau o piesă de teatru despre casa în care locuiești;.
    • Creează un colaj sau o pictură care să descrie  o girafă.
    • Creează un joc sau un puzzle care să testeze cunoștințele voastre despre școala în care învățați;
  • Sarcini de lucru care se rezolvă folosind tehnologia:

    • Creează un videoclip sau un podcast care să descrie portul popular / hainele vecinilor din zona în care locuiești;

       

    • Exerciții în care elevii lucrează împreună:

      • Fiecare echipă va descrie  jocul preferat folosind următoarele instrumente: stiloul, acuarele, un telefon mobil;
      • Desenați un site web sau o aplicație care să ofere informații desprecărțile din biblioteca clasei;

Sfaturi pentru crearea sarcinilor de lucru la clasa a III-a: 

Iată câteva sfaturi pentru utilizarea eficientă a sarcinilor de lucru pentru dezvoltarea competenței de a descrie obiecte, ființele din universul imediat sau imaginar la clasa a III-a:

  • Fiți clar și concis în ceea ce privește cerințele sarcinii de lucru. Elevii ar trebui să știe exact ce se așteaptă de la ei.
  • Oferiți elevilor timp suficient pentru a finaliza sarcinile de lucru. Nu doriți să-i grăbiți, deoarece acest lucru ar putea duce la descrieri superficiale.
  • Oferiți feedback constructiv elevilor. Ajutați-i să înțeleagă ce au făcut bine și ce ar putea îmbunătăți.
  • Stabiliți împreună cu elevii dvs criteriile cu ajutorul cărora să  (auto)evalueze  rezultatul muncii lor;

Sarcinile de lucru provocatoare și interesante contribuie la  dezvoltarea abilităților elevilor de a descrie obiectele, ființele din universul imediat sau imaginar, exersând gândirea critică și imaginația.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *