Siguranța copiilor în mediul digital

Sfaturile specialiștilor BITDEFENDER

Claudia Cojocea - Editor
Siguranța copiilor în mediul digital - Sfaturile specialiștilor BITDEFENDER
Siguranța copiilor în mediul digital – Sfaturile specialiștilor BITDEFENDER

Viața ne arată zilnic fațete noi, ne provoacă în fel și chip, ne testează puterea de adaptare și capacitatea de a răspunde rapid în cele mai inedite contexte.

Multe variabile, puține constante, totuși, unul dintre aspectele cu care ne confruntăm cu toții este pasiunea copiilor noștri pentru mediul online, insistența cu care cer să fie lăsați în compania gadget-ului lor preferat sau indiferența cu care resping orice argument din partea noastră.

Un prim pas corect pe care l-am putea face ar fi alegerea unor jocuri online plăcute pentru copii, dar care să aibă și o componentă educațională.

Acesta a fost de altfel și gândul specialiștilor Intuitext în educație atunci când au creat ScoalaIntuitext.ro – produsul educațional online pentru copiii din clasele primare, care îmbină jocurile și materia școlară într-un mod inedit.

În plus, i-am cerut ajutorul Loredanei Botezatu (Product Marketing Manager-BITDEFENDER) pentru a afla care sunt cele mai eficiente metode prin care putem trasa un domeniu sigur în vastul și surprinzătorul mediu online.

Vorbim adesea despre siguranța copiilor în mediul digital și ne exprimăm teama că sunt expuși la tot felul de pericole sau tipuri de conținut inadecvat. Care este exact gradul de risc atunci când ne lăsăm copiii „nesupravegheați” în mediul digital?

Mediul online e extrem de apreciat de cei mici încă de la vârste fragede, iar studiile noastre arată faptul că din ce în ce mai mulți copii petrec semnificativ de mult timp în fața ecranului – în medie între trei și cinci ore pe zi.

Tradiționalele desene animate și jocurile educative care sunt proiectate pentru copiii de toate vârstele crează un cadru propice pentru interacțiunile online, însă prezintă și un factor alarmant de risc.

Printre cel mai des întâlnite astfel de riscuri aș enumera dependența față de ecran, care uneori duce la neglijarea unor activități cheie în dezvoltarea copilului, expunerea la conținut neadecvat plajei lor de vârstă (violență, conținut explicit, limbaj vulgar) dar și amenințări directe la siguranța lor fizică (așa numitul cyber-bullying sau mai rău, tentative de racolare).

În ce fel ne putem implica noi, părinții, pentru a-i ajuta pe copii să se bucure doar de partea pozitivă a online-ului?

De cele mai multe ori, părinții se confruntă cu probleme reale atunci când trebuie să aibă grijă de cei mici online. Aceste dispozitive țin copilul concentrat pe o activitate, ceea ce dă răgazul necesar părintelui să se ocupe de treburile de zi cu zi, iar asta uneori îl face pe părinte mai indulgent cu faptul că petrece foarte mult timp conectat.

În al doilea rând, o bună parte din părinți nu cunosc pericolele la care se expune copilul online, deoarece ei și-au trăit copilăria departe de provocările care apar în online.

Perioada petrecută în fața ecranului, tipul de conținut consumat și posibilele interacțiuni cu străinii ar trebui să fie principalele aspecte pe care un părinte trebuie să le ia în calcul atunci când îi lasă pe cei mici în fața unui calculator sau dispozitiv mobil conectat la Internet – studii recente arată că unul din trei vizitatori ai site-urilor pentru adulți este minor, iar peste jumătate au necunoscuți în lista de prieteni. Rolul unui părinte e de curator de conținut, dar și de confident al copilului.

Cunoaștem conceptul de Control Parental și îl aplicăm fie pe YouTube, fie pe Magazinul Play. Există și alte metode prin care putem alege conținutul potrivit pentru copiii noștri?

 O mare problemă pentru părinți e felul dinamic în care se încarcă conținutul în pagină. De foarte multe ori, conținutul video pe care noi îl considerăm sigur e urmat de cu totul alt tip de conținut, potențial neadecvat.

O altă metodă prin care copiii pot fi expuși la conținut nepotrivit e prin reclamele afișate pe pagină sau în timpul clipului video.

O metodă prin care părinții ar putea păstra controlul asupra conținutului e crearea de liste de redare (playlisturi) în care să includă conținut pe care l-au verificat înainte.

Asftel, următoarele filmulețe se vor reda automat într-o succesiune previzibilă și doar filmulețele pe care le-am verificat în prealabil vor fi redate.

Studiile pe care le-am făcut în trecut arată că astfel de reclame pot duce copilul dintr-un mediu sigur către site-uri cu conținut inadecvat, precum site-uri cu malware, sau chiar către site-uri cu conținut pornografic.

Copiii sunt pasionați de mediul online, iubesc jocurile și filmulețele pe care le găsesc pe YouTube, de pildă. Cum le putem explica, totuși, că există zone și tipuri de conținut care nu sunt potrivite pentru ei, DEȘI acel tip de conținut este acolo și nimeni nu-l interzice?

 Cea mai bună metodă de a-i face să înțeleagă ceea ce văd e să îi încurajăm să vorbească despre lucrurile pe care le văd și care îi fac să se simtă inconfortabil sau care le generează emoții puternice.

În contextul acestor discuții, putem să stabilim limite clare despre ce conținut e potrivit pentru copii și ce conținut ar trebui evitat.

E de asemenea important că dispozitivul pe care îl folosește copilul să fie amplasat într-un loc vizibil, precum camera de zi, pentru ca interacțiunile copilului cu Internetul să poată fi supravegheate de părinți.

Nu e recomandat să-i lăsăm pe cei mici să ia dispozitivele mobile în camera lor.

 

Un comentariu la „Siguranța copiilor în mediul digital”
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *