Cine se joacă învață mai bine
De ce jocul crește performanțele copiilor la școală
Într-un interviu acordat ÎN EXCLUSIVITATE pentru site-ul educațional Școala Intuitext, Oana Moraru (expert în educație) a subliniat faptul că „cel mai plictisitor lucru este că noi încă practicăm lecții organizate frontal aproape 100% din timp. În lume, mulți profesori lucrează individual sau în echipă. Sarcinile sunt diferențiate, în funcție de planul de dezvoltare al fiecărui individ.
La noi se merge cu toată lumea în același ritm, iar profesorii, fie coboară standardele pentru toată lumea, fie practică un elitism artificial, în sensul că 2-3 elevi din clasă sunt cotați ca foarte buni, iar restul sunt văzuți ca «mâna a doua». Copiii români primesc teste-fulger, ca pedeapsă, sunt «prinși» când nu învață, sunt încă ascultați, la discreția profesorului, iar predarea e, de multe ori, sinonimă cu dictarea lecției în caiete.“
De aceea nu e de mirare că elevii se plictisesc la școală și rezonează din ce în ce mai puțin cu profilul sistemului (in)actual de învățământ românesc.
Cum îi ajută jocul pe copii să învețe mai ușor
Deseori, auzim părinți sau cadre didactice cu experiență (?) spunând cu emfază că „ne jucăm, ne jucăm, dar acum trebuie să mai și învățăm“. Pe de altă parte, e în educația noastră să credem că învățarea e un act serios, iar jocul – o distracție și atât.
Ceea ce nu se știe însă e faptul că întotdeauna creierul școlarului mic va absorbi informațiile mai ușor în contexte cu miză, cu feed-back rapid, cu reguli și elemente de predictibilitate, exact ca în jocuri, ca în mediile non-formale.
„Cine poate traduce conținuturile învățării în limbajul jocului este cu adevărat, profesor. Restul sunt un fel de personal pentru livrări, ca la pizza. La vârsta școlii primare, jocul este în toi; plăcerea asumării unor roluri, a misiunilor, a provocărilor este una din caracteristicile-cheie ale dezvoltării intelectuale“, adaugă Oana Moraru.
Din fericire, astăzi există produse moderne de învățare, cum ar fi site-urile educaționale de exemplu, manualele digitale sau CD-urile educaționale, create în acord cu nevoile noilor generații de copii și având la bază conceptul de învățare cu plăcere.
Cristina Honcioiu, specialist INTUITEXT în educație, este de părere că „acestea sunt mijloace care plac foarte mult elevilor și pot fi introduse cu măiestrie de către dascăli. Pe copii îi pot ajuta, pentru că tehnologia face parte din viața lor, iar utilizarea acesteia de către școală înseamnă a face învățarea atractivă, prietenoasă, a lua în considerare preocupările și interesele lor.“