Educația în 2018

5 schimbări la care trebuie să ne așteptăm

Claudia Cojocea - Editor
5 schimbari in educatie in 2018
5 schimbari in educatie in 2018

În ultimele luni, învățământul românesc a fost subiectul favorit al celor mai mulți dintre noi, părinți, profesori și elevi deopotrivă.

Fie că a fost vorba despre manualele pentru clasa a V-a (comprimate într-un compendiu voluminos preț de câteva luni), despre auxiliarele interzise apoi reavizate câteva luni mai târziu (deși anul școlar începuse deja), noul regulament de ordine interioară pentru învățământul preuniversitar, fie despre controversata idee de a reveni la manualul unic pentru fiecare disciplină, educația din România s-a văzut atrasă într-un vortex din care nici acum nu știm exact cum va ieși în cele din urmă.

Fapt este că anul acesta elevii, profesorii și părinții vor fi actorii unei piese regizate de un Minister al Educației ale cărui decizii sunt din ce în ce mai controversate în rândul cadrelor didactice, profesorilor și elevilor.

1 – Din anul școlar viitor, elevii ar putea învăța după un manual unic pentru fiecare disciplină în parte.

În fața intenției Ministerului Educației Naționale de a introduce manualul unic, specialiști de renume în educație și-au exprimat în repetate rânduri îngrijorarea și îndoiala în ceea ce privește efectele pozitive pe care o astfel de inițiativă le-ar produce. A anula diversitatea, libertatea și posibilitatea de alegere este sinonim cu a plasa învățământul românesc pe o direcție ce duce înapoi, înspre trecut.

În acest sens, profesorul Ion Cicu, autor al manualului INTUITEXT de Matematică pentru clasa a V-a, face următoarele precizări: „În cei 40 de ani petrecuți la catedră am fost în situația de a preda la clase paralele. Niciodată lecția ținută la o clasă nu a semănat cu lecția de la cealaltă clasă.

A depins foarte mult de răspunsurile primite la anumite întrebări, de motivația și interesul elevilor. Un exemplu care era foarte clar și relevant la o clasă putea să nu aibă nicio relevanță la cealaltă clasă. Iată de ce manualele alternative sunt o soluție. E drept că profesorul la clasă își alege un manual, dar elevul poate folosi un manual alternativ care este mai apropiat de stilul său de învățare.

Nu trebuie să și-l cumpere; sunt postate toate manualele pe site-ul ministerului. (…)Manualele alternative îi pun la dispoziție mai multe abordări ale aceleiași teme, astfel încât el poate să aleagă varianta cea mai potrivită, atât pentru stilul său cât și pentru stilul general al clasei la care predă.

2 – Peste 50.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar vor fi pregătite de către MEN pentru înțelegerea si implementarea curriculei noi.

„Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți“ (CRED) este un proiect lansat de Ministerul Educației al cărui obiectiv este abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial, ce se va derula în perioada 2017-2021 și are un buget de aproximativ 42 milioane de euro.

Conform MEN, CRED este necesar pentru sistemul de învățământ din România, întrucât a fost aprobat un nou curriculum atât pentru învățământul primar, cât și pentru cel gimnazial, acesta din urmă fiind în curs de implementare. Proiectul atinge toate elementele necesare formării pentru un act de predare de calitate din perspectiva profesorului.

3 – Există un nou regulament școlar pentru învățământul preuniversitar.

Noul regulament-cadru de organizare a unităților de învățământ preuniversitar prevede că elevii nu vor mai avea voie la ore cu telefoanele mobile. De asemenea, nu se vor mai alege elevi de serviciu, iar sancționarea elevilor cu note slabe va fi interzisă. În plus, spre bucuria părinților și elevilor, aceștia din urmă nu vor mai putea fi sancționați în cazul în care nu poartă uniformă.

O altă modificare importantă a regulamentului prevede ca „rezultatul evaluării, exprimat prin calificativ, notă, punctaj etc., nu poate fi folosit ca mijloc de coerciție, acesta reflectând strict rezultatele învățării, conform prevederilor legale.”

Atât elevii cât și cadrele didactice susțin că această modificare era una necesară, întrucât mulți profesori folosesc notele drept mijloc de constrângere a elevilor.

4 – Produsele online de învățare devin din ce în ce mai populare.

Pentru elevii de gimnaziu, Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a înseamnă atât o provocare în plan școlar, cât și emoțional. În plus, le e greu să facă față și temelor de la școală, și lecțiilor cu un profesor meditator și tocmai de aceea, specialiștii Intuitext în educație și-au dorit să-i ajute să-și câștige încrederea în ei înșiși și să le fie alături, prin: ExamenulTau.

Cu ajutorul acestei platforme complexe, interactivă, copiii au șansa să se testeze singuri la Română și Matematică, să găsească probleme rezolvate în pași, să recapituleze, să-și dea seama ce nu știu – un fel de profesor la care pot apela cu încredere oricând doresc și de la care pot fi siguri că vor primi sfaturi și informații utile.

În ceea ce-i privește pe copiii din clasele primare (pentru care povestea și jocul sunt esențiale în procesul de învățare), specialiștii Intuitext în educație au identificat o serie de probleme pe care le au micii exploratori: nu înțeleg lecțiile la clasă, refuză să facă teme, își doresc să se joace pe device-urile lor preferate, tableta, laptopul sau telefonul mobil.

Prin urmare, a fost creat site-ul educațional Școala Intuitext, un loc în care învățarea se face în mod distractiv, care rezolvă în mod natural problemele părinților și copiilor.

Site-ul educational Scoala Intuitext
Site-ul educational Scoala Intuitext

5 – Se va decide dacă învățământul obligatoriu va urca de la 10 la 12 clase.

Această inițiativă are, desigur, în vedere ca educația elevilor să atingă cote cât mai mulțumitoare, mai ales că studiile demonstrează că în anii ce vor urma vom asista la un tip nou de „industrializare“.

Acest lucru înseamnă că multe slujbe vor dispărea, ele fiind înlocuite de programe/ chatboți sau aplicații ce vor înlocui munca prestată în prezent de oameni. În plus, conform National Science Foundation, 80% din slujbele anilor 2015-2025 cer competențe STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Matematică), ceea ce înseamnă că nivelul de pregătire a elevilor va trebui să fie din ce în ce mai ridicat.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *