Evaluarea Națională clasa a II-a
De ce le e frică elevilor și cum să-i ajutăm
(interviu cu Iuliana Drăgan, prof. înv. primar școala 96, București)
Cum percep elevii Evaluarea Națională 2018 clasa a II-a? În fond, aceasta e prima testare importantă din viața lor de școlari.
Elevii din clasa a doua percep Evaluarea Națională ca fiind un eveniment deosebit în viața lor. Așteaptă testarea cu emoție, dar și cu nerăbdare. Au aflat că la sfârșitul clasei a doua se finalizează și o etapă importantă din viața lor de elevi, etapă în care au dobândit achizițiile fundamentale (cititul, scrisul, calcule aritmetice simple) instrumente necesare pentru parcursul școlar viitor.
Prin intermediul testelor administrate la finalul clasei a doua au ocazia să demonstreze că au învățat multe și că pot aplica ceea ce au învățat pentru rezolvarea unor situații concrete din viața de zi cu zi.
Ce greșesc adulții – cadre didactice și părinți, deopotrivă – atunci când elevii percep examenele sau lucrările de control în mod negativ? Cum le este comunicată ideea de evaluare de le inspiră teamă?
Testarea Națională provoacă o oarecare neliniște în rândul unor elevi. Această neliniște derivă din presiunea constantă și de durată, exercitată de unii părinți, care nu au înțeles rolul evaluării, ca parte integrantă a procesului de predare-învățare-evaluare.
De asemenea, sunt părinți care, din dorința de a crea o motivație în plus pentru activitatea de învățare a copilului, îi prezintă acestuia evaluarea ca pe un fel de „sabie a lui Damocles” care planează zi de zi asupra micului școlar.
De multe ori întâlnim părinți care greșesc, având așteptări prea mari raportate la potențialul copilului și care insistă, uneori împotriva voinței acestuia, să lucreze teme suplimentare împovărătoare, invocând scopul de a obține rezultate mai bune la Testarea Națională.
În astfel de cazuri recomandăm părinților echilibru în privința cerințelor impuse copilului.
Care ar fi reacția corectă a adulților astfel încât, în cazul unui rezultat prea puțin mulțumitor, să nu determine anxietatea de performanță a copiilor?
Cadrul didactic ar trebui să transmită copilului, încă din primii ani de școală, să nu se teamă de greșeală sau de rezultatele nemulțumitoare obținute la testări.
Greșelile pot fi îndreptate, iar rezultatele școlare nesatisfăcătoare, obținute la un moment dat, pot fi îmbunătățite, prin efort propriu, în etapa următoare. Dacă aceasta va fi optica elevului, anxietatea de performanță a micului școlar va fi la nivel minimal.
Părintele trebuie să fie totdeauna înțelegător, să arate afecțiune necondiționată copilului și să admită că un scor (calificativ, punctaj sau notă) prea puțin mulțumitor obținut de copil este unul de moment, care poate fi îmbunătățit ulterior.
Adulții trebuie să evite mustrarea sau etichetarea copilului atunci când acesta obține rezultate sub așteptări, atitudine foarte nocivă pentru cel mic. Este de dorit ca elevul să fie încurajat, ajutat, susținut, iar cadrul didactic și părinții să formeze o echipă pe care copilul se poate sprijini constant.
Care este abordarea corectă a acestor testări importante? Cum pot elevii scăpa de frica de examene?
Elevii trebuie să cunoască, anterior perioadei testărilor, anumite date importante despre Testarea Națională, care au darul de a-i liniști deoarece vor ști ce urmează și la ce să se aștepte.
De exemplu, copiii trebuie informați despre disciplinele la care vor fi testați, perioada susținerii testelor, despre materia care urmează să se verifice, despre faptul că testarea are un nivel mediu de dificultate, că tipurile de itemi sunt cunoscute și exersate la clasă, despre modalitatea în care se va realiza evaluarea, date despre cadrele didactice asistente și evaluatoare etc.
Cum se pot pregăti elevii de astăzi în mod eficient și plăcut pentru Evaluarea Națională clasa a II-a?
Pregătirea de zi cu zi a elevilor constituie, în același timp, și o pregătire pentru Testarea Națională. Cunoștințele, competențele și capacitățile dobândite de micii școlari pe parcursul primelor clase primare constituie „materia primă” pentru conceperea itemilor de evaluare din cadrul testării.
Aplicarea la clasă a unor teste, în care itemii de evaluare sunt formulați după modelul celor de la Testarea Națională, constituie o necesitate, deoarece s-a constatat că, deși elevii au cunoștințe temeinice, rezultatele obținute în urma testării nu au fost mulțumitoare din cauză că elevii nu erau familiarizați cu tipurile de itemi administrați în cadrul testării.
În acest sens, activitatea de „simulare” a Testării Naționale, având ca instrumente testele de Comunicare în limba română și Matematică și explorarea mediului cuprinse în auxiliare didactice, precum cele ale Editurii Intuitext, devine o activitate indispensabilă în această perioadă premergătoare testării.
În ce măsură îi ajută, pe lângă manual și caiete, produsele moderne de învățare, cum ar fi produsele educaționale online?
O altă modalitate eficientă de pregătire a elevilor în vederea Testării Naționale o constituie exersarea achizițiilor dobândite la clasă cu ajutorul produselor moderne de învățare, cum sunt produsele educaționale online.
Platformele de învățare, cum este Școala Intuitext, oferă o gamă largă de modalități de exersare și aprofundare a cunoștințelor și capacităților, oferind un cadru plăcut de învățare prin joc.
Deosebit de stimulative pentru elevi, prin intermediul animațiilor, jocurilor, experimentelor, curiozităților, acestea îi ajută pe cei mici să-și actualizeze noțiunile însușite la clasă și le satisface plăcerea de a se juca în mediul digital.
De un real folos sunt testele propuse de platforma de învățare Școala Intuitext, care oferă posibilități multiple de verificare a cunoștințelor, oferind feedback imediat și astfel elevul află ce progrese a făcut și unde trebuie să mai exerseze.