Copilul tău se teme de calificativele mai puțin bune?
Cum să evităm capcana rezultatelor excelente
Primii ani influențează felul în care copiii percep școala și determină relația lor cu învățarea. Însă în ce fel îi poate sprijini învățătorul pentru a-i ajuta să le placă la școală?
„Școala trebuie să fie un loc în care copiii să vină cu plăcere. Activitățile școlare nu trebuie să reprezinte o ruptură în viața copilului, mediul școlar nu ar trebui să fie unul rigid, ci unul relaxant, în care copilul să se manifeste cu spontaneitate, să învețe jucându-se, să beneficieze de un climat cald, calm, protector și încurajator”, este de părere Iuliana Drăgan, specialist Intuitext în educație și profesor pentru învățământ primar.
Astfel, e recomandat ca activitățile de învățare să reprezinte o continuare a activităților plăcute pe care copiii noștri le desfășoară acasă, împreună cu noi, părinții, sau cu prietenii.
Învățătorul este magicianul care, cu priceperea și talentul său pedagogic, creează la școală o lume frumoasă, de care cei mici sunt atrași și unde doresc să vină și să se manifeste în fiecare zi.
Învățătorul este cel care propune activități de învățare plăcute, diversificate, care să-i incite pe copii la acțiune: jocuri didactice, jocuri de rol, experimente, întreceri, activități care integrează muzica, dansul sau desenul. Un alt „secret”, care îi atrage pe copii către activitățile școlare, sunt scurtele momente amuzante.
Zâmbetul, râsul și voia bună relaxează, dau o stare de bine, detensionează, captează atenția și copiii învață mai ușor și cu plăcere.
Așadar, cadrul didactic are un rol determinant pentru viitorul academic al micilor elevi.„La școală, învățătorul va satisface dorința de afirmare a copilului, a creșterii stimei de sine, specifică la această vârstă; îi va da posibilitatea celui mic să se manifeste sau să acționeze în domeniul care îl pasionează, unde este talentat și unde produsele activității acestuia sunt net superioare.
Privirile apreciative ale celorlalți, aprobarea acțiunilor copilului vor fi un adevărat stimulent pentru activitățile ulterioare. Astfel îi oferim posibilitatea copilului să facă, la școală, ceea ce îi place”, susține specialistul Intuitext.
De asemenea, apare și întrebarea privind modul în care și noi, părinții, putem fi alături de copii pentru ca procesul educațional să fie cât mai lin și mai plăcut.
Astfel, în raport cu activitatea școlară, copilul trebuie să ne considere parteneri dispuși să le oferim sprijin la nevoie, de aceea, comunicarea în cadrul familiei este extrem de importantă.
Întrebați-l zilnic pe cel mic ce a făcut la școală, ascultați cu interes ceea ce vă povestește, amuzați-vă împreună de întâmplările hazlii, încurajați-l să vă spună și aspectele plăcute, dar și pe cele neplăcute din ziua respectivă.
Arătând un interes deosebit pentru activitatea de la școală, îi dovediți copilului că învățarea este un lucru serios, care vă preocupă, și copilul va fi mai implicat.
Teama de note și calificative
Ați observat o teamă a copiilor voștri în ceea ce privește notele sau calificativele? O teamă ce provine, poate, din faptul că punem un preț prea mare pe rezultatul final al procesului de învățare?
„Copilul împărțășeșete cu familia succesul școlar, realizările, aspectele pozitive, dar și aspectele mai puțin plăcute sau insuccesele. Părinții sunt cei care îl sprijină necondiționat pe copil, oferindu-i soluții optime pentru rezolvarea unor situații apărute școală: pot da sfaturi utile, pot împărtăși din experiența lor de școlari, se pot consulta cu învățătorul pentru a rezolva împreună unele situații.
Să nu uităm că exemplul părinților contribuie major la educația copilului. De exemplu, dacă părintele dorește să-l obișnuiască pe copil să citească în timpul liber, poate organiza acasă «Lectura de seară», un interval de timp în care, împreună, toți membrii familiei citesc ceva ce le place”, susține Iuliana Drăgan.